ANNONS FRÅN ARBETSFÖRMEDLINGEN

Innovation ska förbättra Arbetsförmedlingen

Malin Lagerblad, Mattias Bielsa, Malin Löfqvist och Olle Lundin från Arbetsförmedlingen.

Arbetsförmedlingen trotsar den gamla gängse uppfattningen om att en myndighet är mossig och oflexibel. Här uppmuntrar man numera medarbetarna att tänka stort och utanför ramarna.

Publicerad Uppdaterad

För snart tre år sedan gick myndigheten in i en ny fas och på ledningens initiativ sattes förnyelse och digital  utveckling i fokus. Förändringsarbetet pågår fortfarande och några av de positiva effekterna är det ökade självledarskapet och ett öppnare klimat, där egna initiativ uppmuntras.

För ett drygt år sedan sjösattes även satsningen på ett digitalt innovationscenter där framtidens tjänster skapas. Här sparas det inte på krutet när man planerar och skapar framtidens tjänster.

– Syftet med innovationscentret är att vi ska gå i bräschen för resten av verksamheten. Och det gör vi genom att planera och försöka förutse flera år framåt i tiden, utifrån idéer om vad nästa generation kommer ha för behov av Arbetsförmedlingen och våra tjänster, berättar Olle Lundin, ansvarig för centret.

Den innovativa mentaliteten genomsyrar hela Arbetsförmedlingen, vilket resulterar i att bra idéer från alla delar av organisationen fångas upp och tillvaratas.

– Flera undersökningar visar att alla initiativ står och faller med ledningen och var den har sitt fokus. I vårt fall är det tydligt att Arbetsförmedlingens ledning har som främsta fokus att digitalisera verksamheten och skapa en miljö där alla vågar tänka framåt och komma med förbättringsförslag, säger Malin Lagerblad.

– Samtidigt har vi blivit mer agila och snabbfotade, vilket gör att våra produkter fortare kan användas av våra kunder, säger Malin Löfqvist, som jobbar tillsammans i ett av myndighetens utvecklingsteam.

Som ett steg i arbetet mot att bli mer digitala och på ett mer innovativt sätt möta kundernas behov, har Arbetsförmedlingen tagit fram nya tjänster och utvecklat befintliga.

Bland annat lanserades nyligen den nya Platsbanken, med utökade tjänster så som att i realtid ge information om vilka som är de mest efterfrågade kompetenserna i respektive bransch just nu. Parallellt med det kontinuerliga förbättringsarbetet arbetas det även med nästa generations tjänster.

Mattias Bielsa är mjukvaruarkitekt på myndigheten och han är övertygad om att den nya satsningen på tekniken och verktygen kommer att skapa mervärde.

– Ett exempel på nästa generations tjänster är en digital möjlighet att förstå och klassificera stora mängder ostrukturerad information. Teknik som vi använder är maskininlärning och textanalys, vilket är något som utvecklats starkt de senaste åren. De tjänsterna kommer leda till att våra medarbetare kan ägna mer tid åt kvalificerade uppgifter och att det dessutom blir roligare att jobba, säger Mattias Bielsa.

För en tid sedan tillbringade Arbetsförmedlingen även en vecka med Spotify; lärde sig av företaget och såg att de faktiskt delade många digitala initiativ.

– Det är jättekul att se vad vi har uppnått under den senaste tiden, och det är nödvändigt för oss att fortsätta utvecklas. Kraven från våra kunder fortsätter att öka och grunden i allt vi gör är att hjälpa befolkningen att hitta jobb, säger Mattias Bielsa.

Om innehållet

Den här artikeln har skrivits för Arbetsförmedlingen av Borg & Owilli i samarbete med Brand Arena.

Brand Arena är mediebolaget Talentums avdelning som hjälper varumärken att nå ut med sina budskap i redaktionella miljöer.

I medieplattformen för native och branded content ingår varumärken som Affärsvärlden, Ny Teknik och Lag&Avtal och Dagens Media.