ANNONS FRÅN HÖRMANN

Hörmann satsar långsiktigt på kvalitet

Magnus Hansson (till vänster) och Magnus Bergdahl (till höger). Foto: Pavel Koubek

På Hörmann präglas man av ett långsiktigt helhetstänk som grundar sig i företagets ledstjärna: kvalitet utan kompromisser. En vision som genomsyrar hela verksamheten och som har gjort företaget till Europas största porttillverkare.

Publicerad Uppdaterad

Hörmann har två kundbaser:

Den ena är privata konsumenter som köper garageportar och dörrar, den andra är industrikunder och offentlig sektor som köper portar, lastningsteknik och infartskontrollsystem.

– Vi är solklara marknadsledare i Europa som tillverkare och leverantör av garageportar för villor. Jag vågar påstå att vi har en helt unik position då vi har en premiumport – och ändå säljer överlägset mest, säger Magnus Bergdahl,  försäljningschef på Hörmann.

Även på industrisidan tillhör Hörmann de främsta tillverkarna och leverantörerna i Europa. Bakom de framträdande positionerna inom två branscher ligger ett stort fokus på kvalitet.

– Något som sticker ut med våra portar är hur tysta de är, även om du står precis bredvid en Hörmannport som öppnas så hör du den inte. Det är för att vi till exempel använder metall istället för plast i konstruktionen, då blir det bättre kvalitet, säger Magnus Hansson, service- och montagechef på Hörmann.

Kvalitet för Hörmann handlar inte bara om själva produktionen utan minst lika mycket om relationen med kunderna. Därför har bolaget en stark närvaro över hela landet med flera egna försäljningskontor mellan Malmö och Gävle och nära samarbeten med betrodda återförsäljare.

– Genom att vi alltid finns nära våra kunder kan våra tekniker erbjuda service dygnet runt till alla våra företagskunder. Det är en viktig del av det långsiktiga relationsbyggandet som vi är ute efter, säger Magnus Hansson.

Från teknikerna får de också ett kvitto på hur bra deras produkter är.

– Vi reparerar och underhåller andra varumärken utöver våra egna produkter hos kunderna och reparatörerna brukar säga att vi har för bra kvalitet eftersom de får jobba mer med andra fabrikörers produkter, säger Magnus Bergdahl.

– Vi för en dialog med varje kund om underhållet av våra produkter för att vara proaktiva. Att även hjälpa dem med andra märken än vårt eget är en del av den långsiktiga relationen med kunden, och det blir även en förmån för dem, säger Magnus Hansson.

Det långsiktiga tänket sitter i förtagets dna och är dessutom något som de har gemensamt med sina kunder, säger Magnus Bergdahl:

– Hörmann är fortfarande familjeägt och när ägarna överväger en investering och funderar på när den kommer betala av sig tänker de inte i kvartalsrapporter, utan i generationer. Det perspektivet präglar hela vår verksamhet och det är den typen av kunder vi har – företag som tänker långsiktigt väljer produkter från Hörmann.

Om Hörmann:

Hörmann Svenska AB grundades 1997 och är en del av Hörmann KG, en av Europas största leverantör och tillverkare av portar, portmotorer och dörrar. I dag är de cirka 130 anställda inom tre affärsområden, konsument, industri, montage & service och en av Sveriges ledande leverantörer av portlösningar till konsument och industri. Huvudkontor och lager ligger strategiskt placerat i Örebro – Sveriges logistiknav.

För mer information: www.hoermann.se