ANNONS FRÅN TRAFIKFÖRVALTNINGEN

Hon hittade drömjobbet på SL

Sadan skrev sitt examensarbete på trafikförvaltningen. I dag är hon anställd som teknikförvaltare.

Det är aldrig för sent att plugga vidare. Det säger Sadan Demirci som efter 37 år fyllda beslutade sig för att studera till järnvägsingenjör på Nackademin. Nu jobbar hon med järnvägsfrågor på SL i Stockholm och vill bidra till att skapa framtidens kollektivtrafik.

Publicerad Uppdaterad

SL tillhör trafikförvaltningen, Region Stockholm och är varumärket för all kollektivtrafik i hela Stockholms län. Efter att ha skrivit sitt examensarbete på trafikförvaltningen sökte hon på samma avdelning ett ledigt jobb som teknikförvaltare inriktning banöverbyggnad och banunderbyggnad.

– När vi hade vår första lektion om just banteknik i skolan så visste jag direkt att det var ett område jag vill jobba med i framtiden. Verkligen kärlek vid första ögonkastet, berättar Sadan Demirci.

Jobbar i en framtidsbransch

Sadan Demirci menar att järnvägsbranschen på många sätt är en framtidsbransch. Särskilt eftersom Stockholm växer och oavsett väder och vind behöver människor kunna ta sig fram och tillbaka från jobbet. Att resa med tåg är att transportera många människor på en och samma gång – hållbart och tillgängligt. Det var under hennes examensarbete som tycket för just bana växte fram. Särskilt intressant var det att komma ut i verkligheten på anläggningen.

– Jag gillar variationen mellan administrativt arbete och att ta sig ut till anläggningen. Det är på plats man får lära sig de tekniska bitarna. Nu när jag är anställd jobbar jag med både Roslagsbanan, Saltsjöbanan, Tvärbanan och Nockebybanan, alla med egna karaktärer och utmaningar.

En vanlig arbetsdag förvaltar och följer hon upp entreprenadkontraktet och ansvarar för drift- och underhållsbudget. Dessutom ingår en hel del granskning av beslut kring olika ersättningsinvesteringar.

– Det är ett viktigt arbete. Om vi inte underhåller anläggningen regelbundet kommer förseningarna i kollektivtrafiken att öka. Vi måste alltid fokusera på att SL-trafikens resenärer tar sig fram tryggt och säkert, varje dag, året runt, säger Sadan Demirci.

Ta reda på mer om hur det är att jobba på trafikförvaltningen här.

Är med och bygger delar av infrastrukturen

Framöver väntar en hel del spännande projekt runt hörnet. Bland annat får Roslagsbanan nya tåg av modellen X15p. Innan de kan börja rulla behöver man rusta upp banunderbyggnaden för att den ska klara av den nya hastigheten. Dessutom bygger SL ut Tvärbanan som på sikt kommer att sträcka sig från Norra Ulvsunda i Bromma vidare till Kista och ansluta till Helenelund i Sollentuna.

– Mitt jobb är fantastiskt, mycket tack vare alla människor med så olika kompetenser och möjligheten att få medverka i stora investeringsprojekt. Om tio år blir det roligt att berätta för mina barn att jag varit med och byggt ut delar av infrastrukturen, avslutar Sadan Demirci.

Annonsinformation

Trafikförvaltningen ansvarar för SL, Waxholmsbolaget och Färdtjänsten. Vi är världsledande inom miljö och hållbarhet i kollektivtrafiken. I verksamheten jobbar cirka 800 experter och specialister med att utveckla en modern kollektivtrafik rustad för framtidens digitala värld. Vi erbjuder en spännande arbetsplats med massor av kompetenta, engagerade kollegor. Här kan du söka både praktik och exjobb. Följ oss gärna i vår vardag på Linkedin!

Läs mer om oss här.

Detta är en annons. Den är inte skriven av Ny Tekniks redaktion. I det fall du har synpunkter på annonsens innehåll, vänligen vänd dig till annonsören.

Önskar du annonsera eller komma i kontakt med Ny Tekniks kommersiella redaktion? Skicka ett mail till agency@nyteknikgroup.se