ANNONS FRÅN HÖGSKOLAN HALMSTAD

Högaktuell fortbildning lyfter industriföretag

Morgondagens- och dagens ingenjörer arbetar i en komplex digitaliserad miljö där ny kompetens kontinuerligt behöver tillföras på ett tids- och kostnadseffektivt sätt. Foto: Produktion2030.se

För att svenska företag ska kunna hänga med i den fjärde industriella revolutionen krävs kompetensutveckling som svarar mot den snabba digitaliseringen. Här kan en webbaserad fortbildning ge en viktig kunskapsboost.

Publicerad Uppdaterad

Ingenjör 4.0 är en unik satsning där 13 svenska högskolor och universitet samverkar för att ta fram korta kursmoduler med innehåll kopplat till högaktuella teman som IoT, digitala tvillingar och 5G. Tanken är att ingenjörer anställda inom industrin ska få ta del av kompetensutveckling på högskolenivå parallellt med det ordinarie arbetet.

– Life long learning har aldrig varit mer aktuellt. Vi i Svenska Produktionsakademien och Produktion 2030 ville ta fram utbildningar som svarar mot den snabba digitaliseringen och som fungerar att genomföra under en pandemi. Tillgång till relevant kompetensutveckling möjliggör en snabbare återhämtning från coronakrisen för företagen, säger Bengt-Göran Rosén, professor i maskinteknik vid Högskolan i Halmstad och utbildningssamordnare i Produktionsakademien.

Digital plattform möjliggör distansutbildning
Katalysatorn för Ingenjör 4.0 var coronapandemins påverkan på industrin och skiftet till kommunikation med hjälp av digitala hjälpmedel. Under en intensiv vår anpassades åtta traditionella utbildningsmoduler på rekordtid till Ingenjör 4.0:s e-learningformat. All undervisning utgår från en digital plattform på nätet.

Under åtta veckor i juni till september genomfördes pilotutbildningsomgången som snabbt blev fulltecknad. Sju företag och 55 piloter på dessa arbetsplatser deltog.

– Det har varit väldigt uppskattat att genom webinarier kunna träffa kurskamrater och lärare för att diskutera resultat och uppgifter. Det här är lite av ett experiment från båda hållen eftersom vi inte har jobbat med e-learning tidigare. Tillsammans med företagen jobbar vi nu fram den bästa metodiken, säger Bengt-Göran Rosén.

Kreativa labblösningar
En utmaning är att även tillgodose det praktiska lärandet. Alla kursmodulerna innehåller därför uppgifter som genomförs på plats i den egna verksamheten. Framåt kommer företagen kunna låna ett nyutvecklat mobilt labb med utrustning kopplad till kursmodulerna.

– Vi kommer även erbjuda deltagarna att vara med på laborationer genom en videokonferensrobot, alltså en Ipad monterad på hjul. Med den här lösningen kan en deltagare i Sandviken enkelt delta i en labb på Luleå tekniska universitet. Du kan inte känna dofterna eller vibrationerna, men du kan definitivt vara med och bidra, säger Bengt-Göran Rosén.

Planen är att de inledande åtta kursmodulerna ska kompletteras med lika många till, och redan nu planeras nästa omgång. Totalt kan Ingenjör 4.0 innehålla upp till 64 moduler inom 16 olika utbildningsområden kopplat till Industri 4.0. Här finns alltså en hel del kompetens att hämta hem.

Annonsinformation:

Ingenjör 4.0 är en webbaserad fortbildning på högskolenivå för industrins ingenjörer som finansieras av innovationsprogrammet Produktion 2030. Bakom projektet står 13 högskolor i Sverige som alla är med i Svenska Produktionsakademien. Vill du delta i projektet och ta del av viktig kompetensutveckling? Gå in på www.ingenjor40.se och läs mer.

Detta är en annons. Den är inte skriven av Ny Tekniks redaktion. I det fall du har synpunkter på annonsens innehåll, vänligen vänd dig till annonsören.

Önskar du annonsera eller komma i kontakt med Ny Tekniks kommersiella redaktion? Skicka ett mail till brandarena@nyteknikgroup.se.