ANNONS FRÅN NY TEKNIK

Hej arbetsgivare, når du rätt beslutsfattare?

Kampen om kompetens är stenhård i ingenjörs- och teknikbranschen. Vartenda företag med ambitioner söker de vassaste hjärnorna till de hetaste projekten. Utan kompetens, ingen framgång. Men vänder du som rekryterare dig till de som verkligen tar beslut om att byta jobb?

Publicerad Uppdaterad

Ny Teknik är en självklar plats för platsannonsering. Med 120 000 ingenjörer som målgrupp är det naturligt för företag att vända sig till tidningen för att attrahera arbetskraft. Det vanligaste sättet har tills nu varit att sätta in en annons i den tryckta upplagan, och lägga upp jobbet på NyTeknik.se. För många räcker det gott och väl (en av våra styrkor är ju räckvidd), medan det för andra kan krävas lite mer.

Ta företag utanför storstadsregionerna som ett exempel; hur får man kompetenta människor, som redan har ett arbete, att ens överväga att flytta? Från storstad till landsort? Från söder till norr? Från Silicon Valley till Norrköping? Och än viktigare, hur får du personens make/maka/partner samt eventuella barn, hundar, katter, krukväxter och pjäxor med på flyttlasset? Det är ju inte bara den där ena individen som du är på jakt efter att anställa som påverkas, det är en mindre organisation som är delaktig i att fatta beslutet.

Generellt sett fick vi in väldigt många fler sökande i denna kampanj, än vid tidigare rekryteringar. Det mest glädjande var att vi fick in ansökningar från väldigt kompetenta och kvalificerade sökande vilket gjorde att vi redan har tillsatt flera tjänster.

En bostad ska lämnas och en ny införskaffas. En familj där det finns barn kommer att vilja ha bra dagis och skolor. Medföljande partner kanske också behöver ett jobb. Vad gör man på fritiden dit man kommer? Kan man sporta, fiska, dansa, knyppla eller stå på skidor? Kan släkten enkelt komma på besök? Eller är det kanske rent av en av de stora fördelarna, att de kommer att behöva byta tåg och buss nio gånger innan de når fram?

All den här informationen får sällan plats i en traditionell annons. Därför har Ny Teknik öppnat upp för nativeannonsering i så väl den tryckta tidningen som i det redaktionella flödet på NyTeknik.se.

Genom en annonsmärkt artikel i det redaktionella nyhetsflödet har ni som arbetsgivare möjlighet att berätta en företagshistoria på ett levande och inspirerande sätt. Ni får mer utrymme, och ni kommer att nå ut till människor som inte ens vet om att de söker nytt jobb - helt enkelt för att de inte vet om vilka spännande möjligheter just ert företag erbjder. Det kanske är lätt att glömma, men de skickligaste har redan ett arbete. Det här är ett sätt att nå dem och bjuda in dem i er värld .

Kristina Jönsson, HR-specialist på Boverket som är en av flera kunder som redan provat på det nya nativeerbjudandet, säger så här om deras satsning:

”Boverket gjorde en stor satsning i olika kanaler för att få ut budskapet eftersom vi behövde rekrytera så många experter på en gång. Nativeartikeln var ett spännande komplement till platsannonsering, och statistiken visade på väldigt många besök på nativeartikeln.  Generellt sett fick vi in väldigt många fler sökande i denna kampanj, än vid tidigare rekryteringar. Det mest glädjande var att vi fick in ansökningar från väldigt kompetenta och kvalificerade sökande vilket gjorde att vi redan har tillsatt flera tjänster.”

Vi vet att det fungerar, och vi hjälper dig hela vägen.  Är du nyfiken på det nya sättet att attrahera kompetens? Ta kontakt med oss idag. Du hittar kontaktuppgifter här.

Ps. Om du vill se hur Boverkets nativeartikel såg ut så hittar du den här.