ANNONS FRÅN TELENOR CONNEXION

Från produkt till uppkopplad tjänst – här är framgångsreceptet

"Att ta rätt steg och tänka igenom konsekvenserna av den nya affärsmodellen på ett strukturerat sätt, kommer att vara avgörande för att lyckas", säger Mats Lundquist, vd på Telenor Connexion.

Uppkopplat är framtiden. Men det är bara ett fåtal företag som dragit nytta av iot fullt ut genom att gå från produkt till att sälja uppkopplade produkter som tjänst. Därför finns det få lyckade förebilder att följa. En ny guide avslöjar nu grundreceptet.

Publicerad Uppdaterad

Iot står högt på agendan hos många företag. Affärsmässiga anledningar till att koppla upp produkter har hittills oftast varit att genomföra kostnadsbesparingar, till exempel genom att optimera service och underhåll. Men för många företag finns det en ännu större möjlighet i att skapa nya affärsmodeller med hjälp av iot.

Ökade intäkter, större kundnytta och djupare kundrelationer är några av de största fördelarna med iot-inriktade affärsmodeller.

– Iot innebär en möjlighet att skapa mervärde och konkurrensfördelar, genom att utveckla produkter med nya funktioner, baserat på användardata. Ännu mer intressant är möjligheten att nå helt nya kundgrupper genom att i stället sälja sin produkt som en tjänst och att tjäna pengar på löpande abonnemang eller användning, säger Mats Lundquist, vd på Telenor Connexion.

Men att på riktigt inkludera iot i affärsverksamheten kan vara en stor omställning. Och det är många komponenter som ska på plats för att omställningen ska bli som önskat. Inte minst för ett företag som ska gå från att sälja produkter till att sälja en tjänst via uppkopplade produkter.

I den nyligen utgivna rapporten "From product to a connected product-as-a-service" – A guide to transforming the business model through IoT”, ges en konkret vägledning till lyckade digitala transformationer.

Där tas de viktigaste frågorna upp som ett företag bör ställa sig inför en iot-satsning. Bland annat för att man ska veta hur verksamheten bör förändras och förstå vilken påverkan det kommer få på exempelvis personal, distribution, system och kundkontakter.

– Den största mest, fundamentala förändringen i transformationsarbetet är att ändra tankesättet med själva affärsidén; att gå från att sälja en viss produkt till att sälja en lösning för kundens behov och problem, vilket gör att kunderna kommer att betala för användbarheten och effekten av tjänsten, säger Mats Lundquist och fortsätter:

– Att ta rätt steg och tänka igenom konsekvenserna av den nya affärsmodellen på ett strukturerat sätt, kommer att vara avgörande för att lyckas.

Men vilket är då det bästa tillvägagångssättet för ett företag som vill genomgå en digital -transformation? Nedan listas några av rapportens viktigaste råd för lyckade omställningar.

1) Sätt strategi i fokus, inte teknik
En av de vanligaste fallgroparna är att sätta för mycket fokus på tekniken i ett tidigt skede, medan strategi sitter i baksätet. Även om rätt teknik spelar en viktig roll för framgång, så bör tekniken alltid tjäna strategin. Som en del av strategin bör företag först definiera vision och mål för iot-satsningen och den nya affärsmodellen.

2) Se till att ha stöd från ledningen
Även om idén för en uppkopplad produkt ofta kommer nedifrån och upp, kräver en sådan omställning investering i både tid och resurser och det är osannolikt att lyckas om det inte finns ett starkt stöd och engagemang frånledningsgruppen.

3) Bilda dedikerade tvärfunktionellt team
Att bilda ett dedikerat, tvärfunktionellt team med både teknisk och kommersiell kompetens hjälper ofta företag att förnya och göra snabbare framsteg.

4) Börja smått och utöka gradvis
En nyckel till framgång är att först starta i liten skala, med ett fåtal kunder och utvalda användningsområden. Detta ger möjlighet att testa och justera modellen. Företag
bör också involvera sina partners, såsom distributörer och operatörer, för att säkerställa att modellen stöds av nyckelpartners.  Även i det inledande småskaliga genomförandet är det viktigt att tänka på skalbarhet och lösningar som senare realistiskt kan appliceras på hela organisationen.

5) Ställ om helt först när resultatet är förutsägbart
Hur lång tid det tar att genomföra den nya affärsmodellen beror dels på produktutveckling och produktionscykler, dels på hur snabbt organisationen kan ställa om. Företagen bör inte skala upp fullt ut förrän hela organisationen är övertygad om att resultatet är förutsägbart och potentiella risker har mildrats.

Ta del av fler råd och läs hela rapporten här!

Fördjupa dig i iot: Lyssna på Telenor och Ny Tekniks iot-podd på Soundcloud