ANNONS FRÅN XMREALITY

Förstärk din verklighet

Augmented Reality (AR) räknas som en av de tekniker inom digitalisering som anses ha stor affärsnytta för industrin. Svenska XMReality tillhandahåller både implementering och mjukvara för att servicetekniker ska kunna guida varandra på distans med hjälp av tal, video, markörer och gester.

Publicerad Uppdaterad

AR, eller förstärkt verklighet, kan revolutionera allt från specifika fältserviceprocesser på företag till i stort sett alla situationer där man behöver dela kunskap på distans. XMReality har varit pionjärer inom AR sedan 2007 men har de senaste tre åren fokuserat mest på utveckling av sin mjukvara och lanserade nyligen sjätte generationen av XMReality Remote Guidance™.

– Det är en mycket spännande period just nu, hela AR-branschen står inför en stark tillväxt och det gäller förstås också oss på XMReality, säger COO Henrik Krohn. Vi har en oerhört intressant produkt och är ett bolag som funnits länge. Tio år är en lång tid i AR-världen.

Henrik Krohn menar att det första man måste göra för att komma igång med en AR-satsning är att identifiera vad målet är.

– Du måste fråga dig vad du vill uppnå. Det ska vara kopplat till övergripande mål för företaget, till exempel ökad konkurrensförmåga, kundnöjdhet och servicemarginaler. Eller handlar det om differentiering gentemot konkurrenter? Eller förbättrad effektivitet eller lägre kostnader? Se också till att välja rätt personal för jobbet, välj hellre någon som är intresserad och inspirerad än någon teknikskeptiker som tycker att allt var bättre förr!

Förbered, skala, lansera
XMReality har tagit fram ett whitepaper med fem tips för att optimera införandet av vägledning på distans med hjälp av AR. En viktig del, användandet av ”best practice”, bygger på att använda en berövad implementationsmetodik.

– Den modell vi har utvecklat för en lyckad AR-implementation bygger på de tre faserna förbereda, skala och lansera..Genom en smidig process där varje fas har tydliga milstolpar och mål säkerställs att man faktiskt uppnår det man vill åstadkomma med sin AR-satsning.

I rollen som ansvarig för bland annat kundimplementationer på XMReality möter Henrik Krohn företag som står beredda att börja jobba med AR, men som inte alltid vet hur de praktiskt ska göra. Han tipsar därför om att se på projektet med nya ögon – gärna genom att släppa in ett utomstående proffs i processen.

– Det vanligaste felet många gör är att de bara vill hoppa på digitaliseringståget, men de vet egentligen inte vart de ska. Mitt råd är att du tar hjälp av en expert inom AR som har bred erfarenhet av att jobba med olika branscher och som kan ta en aktiv del i affärsutvecklingen genom att dela med sig av användningsområden som du själv inte insåg fanns.

Fler tips och råd finns i XMRealitys whitepaper ”5 tips to augment your service”.
Ladda ned den här.

Om XMReality

XMReality AB (publ) utvecklar och säljer lösningar som revolutionerar kunskapsöverföring via så kallad förstärkt verklighet - Augmented Reality (AR). Företaget är marknadsledande inom vägledning på distans (remote guidance) där man via AR kan guida en person på plats för att lösa problem eller förhindra att de uppstår. XMRealitys kunder finns främst inom industrin såsom Bosch Rexroth, Wärtsilä och Bombardier. XMReality är baserat i Linköping och noterat på Nasdaq First North (ticker: XMR).  För mer information, besök: www.xmreality.se