ANNONS FRÅN INGENJÖRSFÖRDOMAR

Fördomarna om Trafikverket som inte stämmer

Långa konversationer om järnvägar, lokaler som utstrålar november och mossiga gamla gubbar, är det vad som definierar Trafikverket – eller är det bara Emil Perssons fördomar?

Publicerad Uppdaterad

Ingenjörstäta arbetsplatser inom offentlig förvaltning kan mycket väl vara några av de mest fördomsframkallande verksamheterna i Sverige. Det är lätt att skapa sig förutfattade idéer om långsamma, komplicerade och papperstunga verksamheter där livslusten för länge sedan lämnat de anställda. Men, hur ligger det till egentligen? I Youtube-serien ”Ingenjörsfördomar” vill Emil Persson få svar på just det.

I det senaste avsnittet gästar Rami Yones, chef för den nationella samhällsplaneringsenheten på Trafikverket, studion för att slå hål på myter och fördomar om just Trafikverket. Emil Perssons påstående att det på Trafikverket finns en helkroppsscan som ska detektera livslust, för hittar maskinen livslust vet man att personen inte har på Trafikverket att göra, slår Rami Yones hål på.

– Haha, jag tror att de som arbetar på Trafikverket har ett extra driv och engagemang. Så fanns det en sådan maskin skulle den hitta stort engagemang för samhällsförändring, och stort engagemang för samhällsutveckling, säger han i avsnittet.

Se hela avsnittet här

Inga dumskallar på Trafikverket

Statliga verksamheter kan ofta framstå som tråkiga och oattraktiva arbetsplatser i jämförelse med den privata sektorn. I avsnittet påstår Emil Persson att de på Trafikverket egentligen är ett gäng dumskallar som inte lyckats få jobb inom privat sektor.

– Det är väl en fördom som man kanske ska sticka hål på rätt fort, skrattar Rami Yones och utvecklar:

– På Trafikverket arbetar människor som har doktorerat i sitt ämne, vi har bland annat en av Sveriges bästa inköpare och en av Sveriges största upphandlare inom vår sektor. Jag kom från näringslivet och gick till Trafikverket av den anledningen att jag tyckte att Trafikverkets uppdrag är så väldigt spännande. Vi ser hela tiden att vi slåss med privat sektor om talangerna i vår bransch och vi lyckas ofta att attrahera talanger och då handlar det särskilt om det uppdraget vi har.

Pratar inte om järnvägar på dejten

Engagemanget bland Trafikverkets ingenjörer är ofta närvarande i fikarummet och både tågmodeller och infrastruktur diskuteras. I det privata håller dock Rami Yones tillbaka lite mer. På en dejt skulle han inte säga att det är svårt att hitta något mer spännande än ett järnvägssystem.

– Det är något jag inte skulle säga tror jag. Det skulle jag hålla på till den tredje dejten, säger han i avsnittet.

Trafikverkets avsnitt av Ingenjörsfördomar finns nu på Youtube och nya avsnitt släpps varje vecka. Se hela avsnittet med Rami Yones här.

Annonsinformation

Ingenjörsfördomar är webbserien som låter Sveriges största arbetsgivare för ingenjörer slå hål – eller bekräfta – fördomarna om deras bransch och ingenjörerna som arbetar i den. Programledare är Emil Persson som bland annat driver den populära podcasten Fördomspodden. Ingenjörsfördomar produceras av contentbyrån Borg Owilli. Det här avsnittet är ett betalt samarbete med Trafikverket.

Detta är en annons. Den är inte skriven av Ny Tekniks redaktion. I det fall du har synpunkter på annonsens innehåll, vänligen vänd dig till annonsören.

Önskar du annonsera eller komma i kontakt med Ny Tekniks kommersiella redaktion? Skicka ett mail till agency@nyteknikgroup.se