ANNONS FRÅN LINDE

Digital transformation i industrigasbranschen – ökar effektiviteten

Nya smarta lösningar ökar effektiviteten och tillgängligheten för kunderna.

Publicerad Uppdaterad

Linde (tidigare AGA) är en föregångare inom gasindustrin och satsar stort på automatisering och digitalisering, både i de egna processerna och i erbjudandet mot kunder.

De första stegen i Norden i Lindes digitaliseringsresa togs redan 1995 i finska Riihimäki när den första automatiska fyllningsanläggning för gasflaskor etablerades. 2015 utrustades anläggningen med den senaste robottekniken och blev världens första helautomatiserade fyllningsanläggning för industrigaser.

Men ingen annan anläggning visar upp Lindes ambitioner inom automatisering och digitalisering som den nya helautomatiserade fyllningsanläggningen i Enköping, Sverige, som öppnades 2019. Hela processen i Enköping är automatiserad – från sortering till fyllning, lagring och urval.

Självkörande fordon placerar gasflaskor i lås där de automatiskt sorteras efter gas och destination. Robotar lyfter flaskor i automatiserade fyllningskaruseller innan de plockas upp igen av de självkörande fordonen.

– Enköping är verkligen en game-changer när det gäller leveransförmåga, processintelligens och säkerhet. Här kan vi se de konkreta fördelarna med automatisering och ytterligare digitalisering som gör att vi kan analysera, spåra och förutsäga leveranser på ett sätt som vi aldrig har gjort tidigare, säger Tobias Vikberg, Säljchef, Sverige.

Linde erbjuder köp av gasol dygnet runt via sina gasolautomater. Läs mer här.

E-handel och digitala appar för industrigaser

Linde har också lanserat en avancerad e-handelsplattform och flera självbetjäningskoncept som Gasolautomater och Linde Gas 24/7. Att köpa industrigaser från Lindes webbshop liknar att shoppa på Amazon, vilket gör det bekvämt för kunderna men också hjälper Linde lära sig mer om kundernas köpvanor och behov. Flera hundra gasolautomater har placerats ut i regionen så att privata konsumenter kan köpa gasol och byta gasolflaskor när de vill 24/7. Dessutom finns självbetjäningskonceptet Gas 24/7 för företagskunder, som gör det möjligt för dem att byta in gasflaskor eller köpa gas när de vill, enkelt och säkert med login och köp genom en app.

– Dessa lösningar handlar om kundens bekvämlighet. Vi vill göra det så enkelt som möjligt att vara kund hos Linde, säger Olof Källgren, Marknads- och Säljchef.

Läs mer om den smarta tjänsten Linde Gas 24/7 här.

Linde använder också ny teknik för att hjälpa använda gaser mer effektivt. Med AVANTO – en molnbaserad svetsinformationstjänst har Linde skapat en digital revolution inom svetsning. Genom att eftermontera befintliga svetsmaskiner med en AVANTO Smart kontakt kan kunder samla in, övervaka och analysera varje steg i sin svetsoperation i molnet.

Så här fungerar Lindes molnbaserade svetsinformationstjänst.

Ett annat exempel är de intelligenta syrgasflaskorna LIV IQ för hälso- och sjukvården som har ventiler som övervakar och justerar flödeshastigheter med tydlig LCD display med symboler för gasnivå, flödesinställning, säkerhets- och varningssymboler. Vid kritiska situationer larmar ventilen även med ljudsignaler.

– Vi planerar att fortsätta att förnya. Jag är övertygad om att Linde kommer att fortsätta stärka sin positionering som mästare av digitalisering inom industrigasbranschen, säger Olof Källgren.

Ta reda på mer om de intelligenta syrgasflaskorna LIV IQ här.

Annonsinformation

Linde Gas (fd AGA) är ett ledande globalt industrigas- och teknikföretag, som erbjuder produkter och lösningar för många branscher, exempelvis verkstad, metallurgi, hälso- sjukvård, kemi, papper & massa, livsmedel och elektronik.

Läs mer här!

Detta är en annons. Den är inte skriven av Ny Tekniks redaktion. I det fall du har synpunkter på annonsens innehåll, vänligen vänd dig till annonsören.

Önskar du annonsera eller komma i kontakt med Ny Tekniks kommersiella redaktion? Skicka ett mail till agency@nyteknikgroup.se