ANNONS FRÅN GKN AEROSPACE

De revolutionerar flygindustrin

På bild: Lars Ellbrant, Team lead (t.v.), Linda Rösen, Engineer In Charge (mitten) & Simon Andersson, NPI manager (t.h.). Foto: Jukka Lamminluoto

Lars Ellbrant, Linda Rösen och Simon Andersson arbetar alla inom GKN Aerospace i Trollhättan med att utveckla framtidens klimatsmarta motorlösningar för flyget – vid olika delar i produkternas livscykel.

Publicerad Uppdaterad

Den globala industrikoncernen GKN utvecklar framtidens flygmotorer i svenska Trollhättan. Varje ny motorgeneration innebär ungefär 15 procent lägre bränsleåtgång med mindre utsläpp som följd. Arbetet ställer krav på att GKN ligger i framkant inom samtliga steg av produktcykeln.

Lars Ellbrant arbetar som Team lead inom GKN:s forskningsorganisation i Trollhättan. Organisationen växer snabbt och många nya tjänster ska tillsättas. Arbetet med att hitta framtidens teknologier, produkter och material drivs genom samarbete med GKN globalt och med externa kunder. Samverkan är avgörande för framgång och GKN arbetar nära marknaden, forskningsinstitut och företag i EU-projekten som bolaget är involverade i.

– Inom forskningsorganisationen arbetar vi med att utveckla nya teknologier vars syfte är att minska flygets miljöpåverkan och bibehålla GKN:s unika konkurrenskraft. Vårt jobb är att tänka längre fram – och att verkligen våga tänka nytt. Det som inom forskarvärlden brukar kallas för ”blue skies”, berättar Lars Ellbrant.

”Vårt jobb är att tänka längre fram – och att verkligen våga tänka nytt”

Linda Rösen arbetar i nästa steg, i rollen som Engineer In Charge vid GKN:s designavdelning. Det är hennes jobb att ”produktifiera” de underlag som forskningsavdelningen tar fram:

 – Vi tar över teknologin när den har nått en viss grad av mognad och då ska den redan vara relativt riskfri – det vill säga att vi har koll på teknologin, kostnaderna och vi har mycket underlag att arbeta med. Hon fortsätter:

 – Vårt arbete börjar oftast med en konceptutveckling där vi ser över vad som tidigare har gjorts, vad som är nytt från forskningssidan och om vi har tidigare lösningar som passar. Utifrån det tar vi fram ett eller flera koncept som uppfyller kraven för produkten. När produkten mognat och lämnat konceptstadiet handlar det mer om detaljer och att hitta lösningar på de problem som dyker upp.

När utvecklingsavdelningen är klar med sitt hamnar produkten i händerna på Simon Andersson, som arbetar som New Product Introduction (NPI) manager. Det är hans arbete att industrialisera produkterna som utvecklats.

– Vi står nu inför en av de största upprampningarna som någonsin skett inom flygindustrin, som drivs dels av ett generationsskifte till förmån för bränsleeffektivare motorer samt ökat flygande. För att hantera den utmaningen är ett nära samarbete mellan de olika avdelningarna avgörande, liksom samarbetet med kunder på en global marknad.

Trots deras varierande tjänster är alla tre överens om att deras arbete gör skillnad för både samhälle och miljö – och att den högteknologiska atmosfären har mycket att erbjuda de som är nyfikna på flygindustrin. Lars Ellbrant avslutar:

– Vi arbetar med teknologi i framkant och komplexa produkter med höga krav. Att göra detta med kollegor som är experter inom olika områden är otroligt inspirerande. Vi samlas kring ett problem och har friheten att hitta och göra verklighet av den bästa lösningen från alla perspektiv. Just nu är GKN inne i en expansiv fas och vi har ett flertal tjänster öppna där vi söker nya kollegor.

OM GKN AEROSPACE

GKN Aerospace Engine Systems (GKN), med huvudkontor och forskningscentrum i Trollhättan är en global underleverantör/ partner till världens stora flygmotortillverkare. I Trollhättan arbetar över 600 ingenjörer med att utveckla och tillverka komponenter till civila flygmotorer. Det är en marknad där Sverige konkurrerar med kompetens och med spjutspetsteknik som additiv tillverkning (3D-printing), lasersvetsning och digitalisering. I Trollhättan finns även militär flygverksamhet samt rymdverksamhet.

LÄS MER PÅ: gknaerospace.com