ANNONSSAMARBETE MED ...

Bulten kopplar grepp om framtidens fordon

Philip Lejon, Director Technology Development på Bulten.

Ett normalt fordon innehåller tusentals skruvar, eller fästelement, som håller det samman och Bultens specialistprodukter finns i dag i de flesta kända bilmärken. Nu ställer bolaget om för en ny fordonsmarknad – där deras lösningar förblir lika relevanta.

Publicerad

Miljontals skruvar lämnar varje dag Bultens fabriker runtom i världen för att slutligen monteras i många av de fordon som rullar på vägarna. I dag står fordonsmarkanden inför allt tuffare miljökrav och det innebär att bolaget anpassar sig för att möta framtiden. Elektrifieringen av fordonsflottan är den kanske starkaste trenden, och det innebär samtidigt stora möjligheter:

– I vissa fall kan det till och med vara så att mängden fästelement som håller samman fordonen ökar. Tittar vi exempelvis på hybridbilar innehåller de två drivlinor som båda behöver hållas samman, men du hittar även en stor mängd skruvar i en elbil. Vi har också metoder för att sänka andelen fästelement med upp till 30 procent. Det ger betydande miljövinster i ett fordon genom sänkt vikt, säger Philip Lejon, Director Technology Development hos Bulten.

Elektromobilitet ställer nya krav på produkterna. Ett elbilsbatteri behöver exempelvis vara vatten- och lufttätt, men samtidigt fullt servicebart. Bulten måste också förhålla sig till de ökade kraven på renlighet, då minsta partikel på fel ställe i en eldrivlina kan leda till kortslutning. En del av komponenterna behöver vara konduktiva, samtidigt som montörerna måste vara skyddade från att få ström i sig. För att lösa det arbetar Bulten med nya ytbehandlingar, material och beröringsskydd, men dagens befintliga produkter löser de flesta utmaningarna:

– De produkter som vi har i dag klarar av de nya kraven som ställs. Samtidigt arbetar vi med att bygga upp kunskapen om hur vi ska använda våra produkter på nya sätt. Den stora utvecklingen sker med andra ord inte i själva produkterna utan snarare i hur applikationen ser ut och hur vi ska använda våra produkter i framtiden, förklarar Philip Lejon.

För att säkerställa att produkterna verkligen håller måttet genomgår de rigorösa texter. Bulten följer också noggrant all den data som genereras i tillverkningen av de miljontals produkter som lämnar fabrikerna dagligen:

– Vi har alltid haft en nollfelsvision. Ett sätt att lösa den ökade kravbilden är att vi samlar in den data som vi genererar i tillverkningsprocessen och använder den för att allt mer effektivt styra processerna. Vi vet precis vilket råmaterial som kommit in, vilka komponenter som tillverkats av det och med vilka styrparametrar. Vi följer produkten hela vägen.

Den utveckling som nu sker på marknaden, i kombination med den varierande kundbas som Bulten har, är något av en dröm att få arbeta med som en fordonsintresserad ingenjör, avslutar Philip Lejon: 

– När jag jobbade hos en OEM i fordonsbranschen var mina uppgifter begränsade till enskilda komponenter. Jag fick sällan arbeta med själva slutprodukten och det var ju egentligen det som jag var intresserad av. När jag sedan bytte till skruvbranschen fick jag plötsligt tillgång till flera OEM:ers häftiga slutprodukter eftersom skruvarna återfinns överallt i dessa. Skruven är dessutom en produkt som ofta tas för givet, men den är en kritisk komponent i de mest spännande applikationer och produkter man kan tänka sig – från de mest simpla fordonen till rymdraketer.

Läs mer om Bulten: www.bulten.com

FAKTA:

1873 grundades Bultfabriks AB i Hallstahammar. Maskinerna var köpta i England och drevs av vattenkraft från floden intill fabriken. Redan från starten producerades högkvalitativa spikar, skruvar och muttrar. Under 1980-talet och 1990-talet växte Bulten, främst genom förvärv inom Sverige, Tyskland, Polen och Kina. På 1990-talet inleddes Bultens fokus på fordonsindustrin. Idag har Bulten verksamhet i Sverige, Tyskland, Polen, Storbritannien, Kina, Ryssland och USA. Bulten har ca. 1300 anställda och omsatte 2017 ca. 2700 MSEK.