ANNONS FRÅN ATKINS

Atkins tar tåget till framtiden

Med gedigen erfarenhet från transportsektorn och kompetens inom dataanalyser rustar Atkins sina kunder för framtiden. ”Vi jobbar med verkliga problem och gör stor nytta”, säger Kristin Eklöf, Data Scientist.

Publicerad Uppdaterad

Atkins, en del av SNC-Lavalin Group har som vision att vara landets bästa rådgivare inom trafik och samhällsutveckling. En av de 450 medarbetarna i Sverige är Pontus Alm som leder gruppen för säkerhet, riskhantering och signal. Han är utbildad inom kognitionsvetenskap och ser tydligt hur olyckor ofta uppstår på grund av brister i gränssnitten mellan människan, tekniken och organisationen.

– Om någon skyller på ”den mänskliga faktorn” är det ett tydligt tecken på att det finns djupare, bakomliggande problem som är den faktiska orsaken, säger han.

Pontus team jobbar med att analysera risker, utreda händelser och att som oberoende experter granska säkerheten.

Det unika med Atkins är att man också kan koppla på en dataanalytisk tjänst, Asset Analytics. Kristin Eklöf, som innan hon började på Atkins disputerade inom prediktivt underhåll, har viktiga kunskaper för branschen.

– Det är mer kostnadseffektivt att göra underhåll innan någonting händer med exempelvis en järnvägsräls. Jag jobbar med att hjälpa branschen att skapa verktyg och algoritmer för att optimera underhållet utifrån all tillgänglig information, säger hon.

Kristin lyfter att järnvägen funnits i flera hundra år, medan artificiell intelligens och datadrivet beslutsfattande fortfarande är i sin linda. Men faktum är att det finns stora mängder data att hämta från fordonen.

– Det handlar inte om att vi ska ”fix what isn’t broken” för tågen har ju faktiskt rullat länge utan sådan här teknik. Men vi vill genom vår spetskunskap inom artificiell intelligens förbättra systemen och göra dem smidigare, säger Kristin.

Hon berättar att man som anställd direkt blir upplärd i hur tåg- och infrastruktursfären fungerar. Eftersom Atkins finns även internationellt kan man dra nytta av alla tänkbara kompetenser.

– I våra uppdrag har vi ruskat om det internationella trädet, frågat efter experter inom supersmala ämnen och fått napp av fantastiska personer som har grymt imponerande CV:n, säger Pontus.

– Jag har jobbat med ett projekt i England nu och där har man kommit längre när det gäller implementering av prediktivt underhåll. Jag får lära mig saker som jag sedan kan få in på den svenska marknaden, säger Kristin.

– Det finns enormt mycket kompetens hos våra kollegor runtom i Europa och övriga världen. Storbritannien har till exempel otroligt mycket järnväg och därför finns det ofta djup kunskap och erfarenheter som vi kan dra lärdom av i vårt arbete inom riskhantering, tillägger Pontus.

Både Pontus och Kristin är stolta över att jobba i en bransch under kraftig tillväxt som bidrar till att skapa ett mer hållbart samhälle och förbättra kvaliteten på kollektiv- och tågtrafik.

– När man arbetar med järnvägar och tåg handlar det om väldigt stora investeringar av offentliga medel. Vi drivs att effektivisera branschen och lösa problem som spelar roll för människor, säger Kristin.

Läs mer om Atkins här

Fakta

Atkins, en del av SNC-Lavalin Group, har cirka 50 000 medarbetare globalt och huvudkontor i Montreal, Kanada. Atkins Sverige har runt 450 medarbetare och flera kontor i bland annat Stockholm, Göteborg och Malmö. Atkins verksamhet i Sverige innefattar framför allt infrastruktur inom järnväg, spårfordon, samhällsplanering och miljö.