ANNONS FRÅN ANSYS
Ansys möjliggör en första flygning för Air Race E:s elektriska tävlingsflygplan
Det nordiska flygtävlingslaget, ett officiellt lag inom Air Race E, har lyckats skapa världens första helelektriska tävlingsflygplan - planet är designat och konstruerat med hjälp av Ansys simuleringsverktyg. Som officiell partner till Air Race E gör Ansys det möjligt för lagen att bemästra några vanliga hinder med helelektriska flygplan.
Air Race E, världens första och enda helelektriska flygtävling, är en tävlingsplattform som accelererar utvecklingen av elektrisk framdrivning inom flygsegmentet. Detta är ytterst viktigt för flygindustrin eftersom företag och länder runtom i världen strävar efter att minska koldioxidutsläppen - inte minst dem relaterade till resande.
De tävlande lagen kommer att tävla för att bevisa att deras flygplan är lämpade för den officiella Air Race E-serien som lanseras under 2023. Det nordiska laget utnyttjade styrkan i Ansys simuleringsverktyg kombinerat med Ansys Learning Hub, och samarbetade med Ansys tekniska experter för att minska den totala projekttiden med 40%.
Läs mer om planet och Air Race E här.
“Detta första elektriska Air Race E-planet är ett historiskt ögonblick och en milstolpe inom flygbranschen”, säger Jeff Zaltman, vd för Air Race E. “Detta är kulmen på månader av planering, designande, konceptutveckling, testning och tillverkning av ingenjörerna - varav inget hade varit möjligt utan stödet och expertisen från Ansys och våra andra affärspartners. Alla hos Air Race E är extremt stolta över att få vara en del av denna framväxande revolution, och vi är tacksamma över att Ansys har gjort denna betydelsefulla milstolpe möjlig.”
Ingenjörerna hos det nordiska flygtävlingslaget använde sig av Ansys multifysiksimulering när de konverterade racingflygplanet från kolvmotor till elektrisk drivlina. Ansys användes också för att modifiera flygplansnosen, optimera gravitationsmittpunkten, luftkylningssystemet, aerodynamiken och för att utveckla den sammansatta motordelen.
“Ansys simuleringar fick oss att känna oss extremt självsäkra med vårt flygplan och simuleringarna minskade tidsramen fram till provflygningen” säger Sathvik Rao, en av ingenjörerna hos det nordiska laget. “Jag blev överraskad av att se hur Ansys mjukvara kan integrera varje liten parameter i något så komplext som vårt batteri. Utan simuleringen i de tidiga stadierna hade vårt team fått experimentera ytterligare ca 250 timmar med batteriets värmeledning och temperaturdistribution.”
Det nordiska flygtävlingslaget är ett av de sju officiella lagen som just nu är registrerade för att tävla i Air Race E. Den officiella tävlingsserien involverar upp emot åtta mindre propellerplan som lyfter med jämna mellanrum, flygandes 9000 meter i hastigheter upp mot 402 km/h. Det är verkligen en motorsport i en klass för sig.
“Tävlingar inom motorsport leder ofta till teknologiska genombrott” säger Shane Emswiler, ansvarig för Ansys produkter. “Det nordiska lagets första flygning är ett kvitto på det, och ett kvitto på Air Race E:s fantastiska arbete med att samla allt som krävs för innovation. Vi är stolta över att ha varit en del av denna milstolpe och vi ser fram emot att vara en del av framtida utveckling som ger flygbranschen möjlighet att minska sitt beroende av fossila bränslen.