ANNONS FRÅN AAM

AAM i Trollhättan elektrifierar den globala fordonsindustrin

Fordonsindustrin genomgår idag enorma förändringar som drivs av trender som mobilitet, självstyrande fordon och uppkopplade bilar.

Publicerad Uppdaterad

I den rådande klimatdebatten är även miljövänliga bilar ett stort fokus för bilmärken världen över. American Axle & Manufacturing (AAM) har valt att lägga sin utveckling av drivlinor för el- och hybridbilar på sitt utvecklingscenter i Trollhättan. Målet är att vara med och leda det globala skiftet till mer klimatsmarta och kostnadseffektiva fordon.

- Marknadspenetrationen för elbilar var runt 2 % förra året men det här segmentet kommer att växa väldigt snabbt under de närmaste 10 åren. På AAM är vi med och elektrifierar marknaden för att uppnå en mer miljövänlig fordonsindustri. Våra kunder är ledande biltillverkare över hela världen, berättar Christer Lundh, Platschef på AAM i Trollhättan.

AAM är en global systemleverantör inom fordonsindustrin med lång erfarenhet inom driveline-segmentet. Det börsnoterade amerikanska bolaget har över 24 000 anställda i 17 länder. Sedan 2010 satsar man på elektrisk framdrivning som komplement till mekanisk framdrivning med bas på utvecklingscentret i Trollhättan. Centret var från början ett joint venture med SAAB Automobile men är idag helägt av AAM.

- Man behöver bara titta på klimatfrågorna för att förstå vikten av el- och hybridbilar och varför marknaden kommer att växa. Det är ett hett område i bilbranschen, och vi får allt fler förfrågningar från de stora europeiska, amerikanska och asiatiska biltillverkarna. Den teknik vi jobbar med är något helt nytt. Vi är pionjärer inom det här området och efterfrågan växer på våra produkter, förklarar Lars Hessman, chef för Electrical Engineering på AAM i Trollhättan.

AAM utvecklar en produkt där elmaskin och växellåda är integrerat i ett, och som även kan levereras tillsammans med tillhörande påhängsprodukter som kraftelektronik och de styrsystem som behövs för att kontrollerna elmaskinen. I Trollhättan jobbar ett team på 120 ingenjörer och tekniker med att konstruera, pröva och utveckla eldrivlinor i tvärfunktionella team enligt principen av testdriven utveckling för att ta fram driftsystem till deras kunders el- och hybridbilar.

- Vi är precis färdiga med ett kundprojekt för Jaguar där vi har varit med och utvecklat driftsystemen för deras nya modell I-Pace som lanserades i mars. All utveckling av eldrivlinan för den nya bilen har genomförts i Trollhättan, och produktionen har lagts på en AAM-ägd fabrik i Polen, berättar Christer Lundh.

Utvecklingscentret i Trollhättan har ett nära globalt samarbete med de andra utvecklingsenheterna inom AAM, särskilt med koncernens huvudkontor i Detroit. Medarbetarna har daglig kontakt med kollegor på andra marknader som USA och Kina där efterfrågan inom segmentet växer snabbt. Enorma förändringar förväntas på marknaden för el- och hybridfordon bara under det närmaste decenniet, och därför behövs mycket utveckling på området.

- Jag har jobbat inom Automotive-branschen hela mitt liv, och det här är första gången som jag gör något som är okontroversiellt. Bilister ses ofta som miljöbovar, men här på AAM utvecklar vi något för att värna om klimatet. Det är dessutom första gången i min karriär som jag får vara med och göra något helt nytt, eftersom den teknik och de funktioner vi jobbar med skapas från grunden på plats hos oss, berättar Lars Hessman som varit en del av bolaget sedan start.

Globalt jobbar delar av AAM fortfarande med förbränningsmotorer men i Trollhättan delar man uppfattningen om att marknaden för förbränningsmotorer kommer att vara liten efter 2030, och att det mesta kommer vara el- och hybrid.

AAM i Trollhättan befinner sig just nu i en expansionsfas och letar efter fler ingenjörer som vill vara med och utveckla morgondagens drivsystem för el- och hybridfordon. Bland annat söker man efter kompetens inom kraftelektronik, mjukvaruutveckling och tekniskt ledarskap. På plats på utvecklingscentret jobbar man agilt med lärande i fokus för att effektivt kunna utveckla nya funktioner.

- Vill man vara med och elektrifiera bilarna, personbilar och lätta lastbilar, då finns det inget bättre ställe att jobba på än här. Om man vill vara med och tillsammans konstruera nästa generations elbilar och deras drivsystem, så är det hos oss man kan göra det, avslutar Lars Hessman.

Just nu söker AAM anställa ett antal ingenjörsroller till sitt utvecklingscenter i Trollhättan.

Läs mer om företaget och håll utkik efter kommande roller här.