ANNONS FRÅN BINERO

3 skäl varför du som arbetar på SaaS-bolag bör välja ett helsvenskt moln

SaaS-bolag hanterar ofta känsligt data och dagens medvetna kunder ställer allt högre krav. Med helt svenska molnlösningar slipper du oron över att ha exponerat dina kunders data för utländsk lagstiftning. En lokal och nära molntjänstleverantör kan också erbjuda anpassade och kostnadseffektiva lösningar, där du som kund inte behöver bekymra dig över driften utan helt kan fokusera på utvecklingen av din tjänst.

Publicerad Uppdaterad

Svenskt och säkert – för din och dina kunders skull
Medvetenheten kring dataintegritet och säkerhet är hög, inte minst sedan införandet av GDPR och en ökad digitalisering av både vardag och arbetsliv. Även upplevt känsliga och sekretessbelagda områden, såsom exempelvis vårdkontakter, har genomgått en snabb digitalisering på bara ett fåtal år. En vanlig missuppfattning är att de utländska IT-jättarnas etablering av datacenter på svensk mark kringgår problematiken, men det är alltså molntjänstbolagets hemvist som avgör vilken lagstiftning som både er och era kunders data lyder under. Det är bara med en helsvensk molntjänstleverantör som ni kan försäkra era kunder om integritet och dataskydd under svensk lag och GDPR.

Gör som många andra svenska bolag och välj en lokal molntjänst

Kostnadseffektivt – betala bara för det ni använder och behöver

Många SaaS-bolag har tjänster med stora temporära strömmar av användare och besökare. När din applikation inte är jämnt belastad så är det extra viktigt med en skalbar lösning, för att du ska nå en bra kostnadseffektivitet. När det går snabbt och enkelt, helst automatiskt, att skala både upp och ner efter behov så betalar du bara för de resurser som faktiskt behövs och förbrukas.

Se också till att välja en molntjänst med raka och förutsägbara prismodeller. Undvik tjänster med instegskostnader, bindningstider eller otydligheter såsom exempelvis extra avgifter för trafikkostnader (något som ofta tillkommer i efterhand i utländska molntjänster). Det här är extra viktigt för dig som arbetar på ett bolag i tillväxt, eftersom ni annars riskerar förlora både i tempo och pengar vid framtida expansion.

Sänk dina kostnader med rätt leverantör

Högt serviceåtagande – så att ni kan fokusera på annat

Även om det är vanligt med tekniskt kunniga medarbetare på ett SaaS-bolag, så behöver deras fokus vara att utveckla er produkt och inte drift och underhåll av digital infrastruktur. Det är lätt att tro att det enkla valet är att gå till någon av de välkända globala molntjänsterna, såsom exempelvis Amazon eller Google. Risken är att dock att ni som mindre, svenskt bolag känner er obetydliga och anonyma som kund hos en global IT-gigant - inte minst då de ofta erbjuder generiska lösningar, som kommer ta tid och energi från teamet. Många av de svenska molntjänsterna är, precis som ni, lite mindre bolag med helt annan möjlighet att erbjuda ett helhetstänk kring er som kund och ett mer långtgående serviceåtagande. Istället för att försöka få kontakt med ett stort och avlägset kundcenter på specifika tider, så finns det svenska molntjänster som håller en snabb och direkt kontakt med sina kunder via exempelvis Slack.

Andra viktiga fördelar är att många svenska molntjänster är baserade på OpenStack och dessutom har ett uttalat hållbarhetstänk. Sett till att världens traditionella datacenter uppmärksammats för att de tillsammans släpper ut mer än hela flygindustrin, så är en klimatsmart molntjänst något som adderar värde för både dina användare och medarbetare.

Utveckla ert företag tillsammans med en svensk leverantör