Fordon

Ny Teknik gav idén till helsvensk spårbil

Den här modellen i skala 1:8 ska visas upp i Karlskrona 5-8 maj som en del i spårbilsprojektets vandringsutställning som inleddes på KTH i Stockholm den 12 april. Foto: Bengt Gustafsson
Den här modellen i skala 1:8 ska visas upp i Karlskrona 5-8 maj som en del i spårbilsprojektets vandringsutställning som inleddes på KTH i Stockholm den 12 april. Foto: Bengt Gustafsson
Bengt Gustafsson, civilingenjör från Linköping och grundare av Beamways. Foto: Lars Anders Karlberg
Bengt Gustafsson, civilingenjör från Linköping och grundare av Beamways. Foto: Lars Anders Karlberg
Beamwayssystemet inritat på Hamngatan i Linköping. Klicka för hela bilden.
Beamwayssystemet inritat på Hamngatan i Linköping. Klicka för hela bilden.
Beamwayskabinen kan inredas på många olika sätt, inklusive med cykelställning.
Beamwayskabinen kan inredas på många olika sätt, inklusive med cykelställning.

- Det var en artikel i Ny Teknik som satte mig på spåret i dubbel bemärkelse. Innan jag läste om spårbilar och spårtaxi i Ny Teknik för fyra år sedan hade jag ingen aning om vad det handlade om.

Publicerad

Det säger Bengt Gustafsson, civilingenjör från Linköping som utvecklat ett helt nytt spårbilssystem med vagnar som hänger på fyra hjul i en ihålig balk och med en patentsökt teknik för att växla spår inifrån vagnarna.

- Beamways är det enda moderna konstruktionen med hängande vagnar som klarar att växla in vagnen till stationen och släppa fram efterföljande spårbilar, säger Bengt Gustafsson.

Beamways ska visas upp i Karlskrona i början av maj som en del i den vandringsutställning som hade premiär förra veckan i Stockholm.

Individuell kollektivtrafik
Spårbilarna ska ge kollektivtrafiken ett nytt ansikte – en ”individuell kollektivtrafik”.

Det är just detta som skiljer spårbilar från annan spårbunden kollektivtrafik – de små vagnarna går av banan och in på stationerna för att släppa av och ta upp passagerare samtidigt som efterföljande trafik rullar vidare utan att behöva stanna och vänta.

Billigare datorkraft
Nu finns tekniken att förverkliga gamla idéer om spårbilar som är lika flexibla som vanliga bilar men inte har bilarnas nackdelar med nedsmutsning och trafikinfarkter.

- Det är framför allt datorkraften och datornätverken som gör det möjligt. Datorer är billiga och internet fungerar. I dag har vi råd att ha tio datorer i vagnarna som kan kommunicera med varandra och göra spårbilssystemet flexibelt, säger Bengt Gustafsson.

Växlar inifrån vagnen
Det speciella med spårbilarna är också att växlarna inte ligger i spåret utan att växlingen sker inifrån vagnen.

Det koreanska spårbilssystemet Vectus leder in vagnarna på stationen med hjul som griper tag i rälsen och styr in vagnen på stationen.

Läs om utställningen på KTH och spårbilsprojektet Via Academica här.

Det brittiska spårbilssystemet Ultra och det nederländska 2getthere styr sina vagnar med hjulen som vagnarna rullar på.

Beamways vagnar hänger i en hjulkonstruktion med fyra transporthjul och ett hemligt system med extrahjul för växlingarna.

Beamways hoppas på nästa tur
I höst, när det blir skarpt läge med upphandling av teknik till den svenska pionjärbanan, kommer troligen inte Beamways att vara med.

- Nej vi ligger lite efter veteranen Vectus i Uppsala som testkört i ett par år nu. Vi behöver först bygga en provbana och vi söker nu finansiärer till det, säger Bengt Gustafsson.