Samhälle

Svårt komma fram till 1177: ”Läget har ändrats dramatiskt”

Coronakrisen får många att ringa 1177 Vårdguiden – i Stockholm har telefonlinjen stundtals varit så ansträngd att det inte har gått att komma fram och i Skåne är väntetiden över två timmar. Enligt socialministern finns det ingen prognos för när svarstiden kan förbättras.

Publicerad

Det var stundtals omöjligt att komma fram till 1177 Vårdguiden i Region Stockholm under torsdagseftermiddagen. Inringare möttes av en förinspelad röst som bad personen att ringa tillbaka senare på grund av hög belastning. Enligt pressansvarig i regionen kopplas tjänsten ned automatiskt om samtalskön är längre än 45 minuter.

Vårdguidens telefontjänst är hårt ansträngd även i andra delar av landet. Region Skåne uppger att väntetiderna i regionen varit omkring 120–150 minuter, och Västra Götalandsregionen uppger att de lokala väntetiderna varit omkring 50 minuter.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här