Stockholms Hamnar: ”Vi får se hur jättekranarna klarar stormarna”

2020-02-26 14:30  

Det är inte bara Slussenbron som fraktas med båt från Kina. Två jättekranar är på väg till den nya godshamnen på Norvikudden, norr om Nynäshamn.

Det är två riktiga bjässar, i klassen super post panamax, som ska sköta containerhanteringen i den nya stora godshamnen Norvik Hamn. Varje kran väger 2 000 ton och kan lyfta 65 ton.

De fraktas med båt i nedfällt läge och mäter då bara 80 meter på höjden. Väl på plats fälls de upp till sin fulla höjd, drygt 120 meter.

Men trots den nedfällda transporten når kranarna så högt att de inte kunde gå igenom Suezkanalen. I stället tog fartyget omvägen runt Afrika. Transporten kan inte heller gå under Öresundsbron, utan ska i stället passera ovanför brons tunneldel.

Den 10 januari påbörjade kranarna sin resa från Kina. Via sajten Vessel Finder går det att följa fartygets färd. Under onsdagen befann det sig utanför Gran Canaria med planerad ankomst till Norvik Hamn den 10 mars.

– Den här transporten är lite spännande. Kranarna är jättestora, vi får se hur de klarar av stormar. Utifrån vad vi vet går det bra, säger Ingrid Hansson, pressansvarig på Stockholms Hamnar.

"Hur stora koldioxidutsläppen är vet vi inte"

De två jättekranarna blir dock inte störst i Sverige. Enligt Stockholms Hamnar finns kranar av samma typ även i Göteborgs hamn.

Det är det kinesiska företaget Hutchison som har beställt kranarna. Företaget ska ansvara för containerterminalen i hamnen, medan Stockholms Hamnar sköter roro-delen i Norvik, alltså hanteringen av fartyg med rullande gods.

Så här ska den nya godshamnen se ut när allt är klart. Foto: Stockholm Hamnar

Ny Teknik har ställt frågor till både Stockholms Hamnar och Hutchison om varför kranarna skeppas från Kina och hur stora utsläpp transporten ger upphov till. Hutchison har inte återkommit med svar.

– Det var den krantillverkaren som vann upphandlingen. Om det finns några som tillverkar post panamaxkranar närmare vet vi inte. Hur stora koldioxidutsläppen är vet vi inte. Men transporten samkörs, så det är fler kranar till en annan hamn och sex truckar med som ska till Stockholm Norvik Hamn, säger Ingrid Hansson.

Ska kunna ta emot de största fartygen

Fartyget som transporterar kranarna heter Zhen Hua 32 och kommer från samma rederi som Zhen Hua 33, fartyget som transporterar den nya Slussenbron från Kina. Men till skillnad från Slussenfartyget klassas inte Zhen Hua 32 som ett så kallad semi submersible ship, halvsänkbart skepp.

Men en liten bit ska faktiskt ändå fartyget sänkas ned i vattnet när kranarna lossas. Men bara så att kranarna kommer i nivå med kajen.

– Med hjälp av barlasttankar ombord sänker man fartyget lite grann, sen lägger man balkar med spår på mellan båten och kajen. Kranarna vinschas till kajen tills de når spåren där de ska stå. Där jackar de upp dem lite och vrider hjulen rätt innan de sänks ned där de ska stå resten av sitt liv, berättar Sam Victorin, kommunikatör för Norvik hamn.

Den nya godshamnen får ett djup om som mest 16,5 meter och ska kunna ta emot de största fartygen som trafikerar Östersjön. Containerterminalen ska öppna i maj medan roro-delen drar igång senare under hösten.

På kartan nedan kan du följa kranarnas färd mot Sverige.

Norvik Hamn

Den nya godshamnen heter formellt Stockholm Norvik Hamn och ersätter containerterminalen i Frihamnen i Stockholm.

Containerterminalen i Norvik ska drivas av Hutchison Ports.

Fullt utbyggd ska containerterminalen ha en kapacitet om 500 000 TEU per år, vilket betyder att 500 000 tjugofotscontainrar kan passera genom hamnen varje år. Göteborgs Hamn kommer att vara större med 772 000 TEU.

Under hösten 2020 öppnar även roro-delen (för rullande gods) i Norvik Hamn. Den ska Stockholms Hamnar driva i egen regi.

Hamnbygget kostar 3,7 miljarder kronor och pågår i fyra år.

Kranstorlekar

Kranklassen super post panamax är ett begrepp som illustrerar att kranarna blir allt större i takt med att fartygen växer på bredden.

Panamaxkranar lastar och lossar gods på fartyg som kan passera genom Panamakanalen. Normalt är dessa fartyg inte bredare än 13 containrar på bredden.

Klassen post panamax betecknar kranar som hanterar gods på fartyg som är för breda för Panamakanalen.

Super post panamax är kranar som hanterar last på fartyg som kan ta 22 containrar i bredd.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer