Samhälle

Oro över digitalt lärande i förskolan

Foto: Jessica Gow / TT /

Surfplattor och appar gör nu på allvar intåg i den svenska förskolan. Men med ny teknik kommer inte bara möjligheter utan också faror. Det digitala kan inte ersätta pedagogens aktiva roll, visar en ny avhandling vid Göteborgs universitet.

Vid halvårsskiftet nästa år införs digital teknik som ett obligatoriskt pedagogiskt verktyg i den svenska förskolan. Tanken är att barnen tidigt ska utveckla digital kompetens.

– Men det finns en risk att man litar för mycket på surfplattor och appar i förskolan. De företag som marknadsför både hårdvara och mjukvara är ganska övertygande i försöken att få både lärare och föräldrar att tro att man lär sig jättemycket av det här, säger forskaren Malin Nilsen till TT.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här