Nio döda i flygkrasch i Örebro

2021-07-09 08:16  
Samtliga ombord förolyckades i den svåra flygkraschen vid Örebro flygplats på torsdagskvällen. Foto: Jeppe Gustafsson/TT

Samtliga nio personer omkom i flygkraschen vid Örebro flygplats, bekräftar polisen. Åtta fallskärmshoppare och en pilot befann sig på planet, som havererade strax efter start. – Det fanns inget liv att rädda, säger brandchefen på presskonferensen.

(Uppdaterad)

Direkt när larmet kom förstod polisen att det var en omfattande olycka, säger Niclas Hallgren, biträdande regionpolischef i Bergslagen, på presskonferensen som inleddes klockan tio på fredagen.

– Vår uppgift var att stödja räddningstjänsten, ett samarbete som fungerade väl på plats. Det var väl uppstyrt. Vi kan se att det gick så väl det någonsin kunde göra under så här tragiska omständigheterna, säger Niclas Hallgren.

Per-Ove Staberyd, brandchef på Nerikes brandkår, berättar att insatsen när det gäller räddningsarbetet gjordes av flygplatsens egen räddningsorganisation.

– Det som är bra är att räddningspersonal på flygplatsen gjorde ett väldigt bra jobb. När vi kom fram var flygplanet släckt, och det var bra för oss. Vi hade tydlig hjälp för att hitta rätt och ut där flygplanet låg. Känns skönt att de rutinerna fungerat, säger han.

När räddningstjänsten nådde olycksplatsen stod det snabbt klart att ingen hade överlevt flygkraschen, enligt Per-Ove Staberyd.

– Möjligheterna för oss att rädda liv är i stort sett noll när vi kommer fram och planet har brunnit och är deformerat, säger han.

”Tankarna går till Umeå”

Polisen ska nu utreda om det finns några rättsliga påföljder som är aktuella efter kraschen.

– Vi har redan när vi var på plats initialt börjat samla in vittnesuppgifter och ser till att säkerställa den tekniska information som finns för att möjliggöra ett bra utredningsarbete, säger Niclas Hallgren.

På torsdagskvällen började polisen jobba utifrån brottsrubriceringen framkallande av fara och vållande till annans död.

– Vi behövde en brottsrubricering ganska tidigt för att ha något att jobba efter. Jag kan inte gå in på vilka detaljer som ligger till grund för de rubriceringarna, säger Niclas Hallgren.

Flygolyckan i Örebro påminner om en liknande olycka som inträffade i Umeå 2019, och den senare har används av polisen i olycksfallsövningar.

Men Niclas Hallgren vill understryka att polisens arbete nu enbart är inriktat på torsdagens olycka.

– Tankarna går till Umeå, och den händelsen där har vi som scenario när vi har övat. Men nu jobbar vi förutsättningslöst med den här händelsen, vi drar inga paralleller i övrigt till Umeå, säger han.

Planet ska bärgas

Statens haverikommission kallade ut två utredare till nedslagsplatsen under olyckskvällen.

– Arbetet så här långt är att det har utförts intervjuer med flygledare och vittnen på plats. Vi har gjort en första titt på vraket och omgivningarna, säger Peter Swaffer, avdelningschef på Statens haverikommission.

Hittills har de dock inga svar på vad som orsakat olyckan.

– Vraket har inte kunnat tala till oss och visa vad som har hänt, säger Swaffer.

Målsättningen nu är att bärga flygplanet så snart som möjligt och ta det till en undersökningslokal i Strängnäs.

”Bottenlös sorg”

Under natten pågick arbetet vid flygplatsen.

– Jag har svårt att tänka mig att vi kommer att lämna den här platsen under det närmsta dygnet, säger Helena Gullberg, stabschef i Örebro kommun, som samordnar kommunens krisstöd till de drabbade.

Strax före halv två på natten bekräftade polisen att samtliga ombord omkommit.

– Det är bara en bottenlös sorg och tragedi. Man önskar att man kunde göra mer för de inblandade, säger Helena Gullberg.

Fallskärmshopparflyget havererade strax efter start vid klockan 19.20 på torsdagskvällen och fattade därefter eld.

Enligt Anna Oscarson, kommunikationsansvarig på Svenska fallskärmsförbundet, var planet av modell DHC-2 turbo beaver.

– Örebro fallskärmsklubb hade hyrt in det från Skåne. Vanligtvis hoppar man mest fallskärm på helgerna, men nu hade de hyrt in ett plan för att hoppa mer intensivt under hela veckan, säger hon.

Paralleller med Umeå-olycka

Flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll drar paralleller till olyckan i Umeå 2019, då samtliga nio personer i ett fallskärmsflygplan omkom.

– Det är knappt två år sedan. Man kan undra varför ett sådant här haveri sker igen. Det är många människoliv vi pratar om, flera anhöriga som drabbas, säger han.

Flygplanen som användes i Umeå och i Örebro var båda turbindrivna.

– Det är en beprövad konstruktion med en beprövad motor, säger Hans Kjäll, som inte ser några särskilda problem med flygplansmodellen.

Men det är fortfarande för tidigt för att säga något mer om vad som kan ha orsakat kraschen. En preliminär rapport om händelseförloppet kan komma om ungefär en månad, därefter kommer det troligtvis att dröja mellan sex och tolv månader innan den fullständiga slutrapporten är klar, enligt Hans Kjäll.

Fakta: Flygolyckan 2019

Den 14 juli 2019 kraschade ett flygplan med fallskärmshoppare utanför Umeå.

Samtliga nio personer som fanns ombord på planet omkom.

Svenska Fallskärmsförbundet (SFF) stoppade temporärt alla fallskärmshoppningar med flygplansmodellen GippsAero GA8 Airvan efter olyckan.

Utredningen av flygkraschen i Umeå visade att kontrollen över flygplanet förlorades i samband med att fallskärmshopparna började göra sig klara för uthopp.

Statens haverikommission konstaterade i sin rapport att flygplanet var för baktungt och något överlastat vid start, vilket ska ha varit svårt för piloten att upptäcka eftersom denne saknade uppgifter om hopparnas vikt.

SHK bedömer även att pilotens erfarenhet inte stod i paritet med de komplexa förhållanden som rådde vid tillfället för olyckan.

Jonas Grönvik/TT

Mer om: Flygolycka

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer