LKAB och kommunen i storbråk om Kiruna-flytten

2020-01-13 07:10  

Gruvbolaget LKAB hotar med att stoppa driften. Kiruna kommun kräver att bolaget drar om järnvägen och flyttar stationen flera kilometer. Ett storbråk har brutit ut om flytten av Kiruna.

LKAB ska flytta stora delar av Kirunas stadskärna och dess runt 6 000 invånare. Hittills har flytten gått som på räls. Men nu har bland annat järnvägsdragningen och en vilsekommen stationsbyggnad orsakat ett storbråk mellan kommunen och bolaget. Stationen har hamnat flera kilometer från nya centrum, eftersom järnvägen drogs om innan den definitiva planen för stadens nya placering var klar.

Både LKAB och kommunen spelar högt, med gruvdriften och stadens överlevnad som insats.

Helheten eller delarna

Gunnar Selberg, nytt borgerligt kommunalråd i Kiruna (C) efter valet, är den som dragit i bromsen. Han bryter en lång historia av socialdemokratiskt styre i staden. Han är också företagare inom turistbranschen, och därmed inte så beroende av gruvan som många andra.

– I någon mån är jag mer liberal, inte så "stalinistisk" i mitt synsätt, säger han.

Selberg vill att LKAB presenterar en helhetslösning för staden och inte bara som tidigare etapplaner. Flytten av viktiga funktioner i staden påverkar hela kommunen, förklarar han. Han är orolig för kommunens skattebas, om servicen blir sämre finns risk att folk flyttar. Därför kan inte detaljplanerna beviljas för de mindre områden som LKAB nu begär.

– Vi måste se helheten. Inget ska bli sämre för Kiruna, säger han.

LKAB, å andra sidan, tycker att kommunen kör med utpressning. När kommunen vägrar att besluta om den detaljplan som LKAB kräver så hotas gruvdriften.

Det kommunen kräver har inte ett dugg att göra med den mark som bolaget nu vill ha en plan för. Dessutom är det inte kommunen som bolaget ska diskutera detta med, utan Trafikverket och Region Norrbotten, enligt bolaget.

– Kommunen drar upp detta nu, som en kanin ur hatten, säger Stefan Hämäläinen, LKAB:s direktör för samhällsomvandlingen, och understryker att flytten varit på tapeten i 15 år utan att detta tagits upp tidigare.

Stefan Hämäläinen vill dock tona ned konflikten. Bolaget vill absolut inte bråka med kommunen.

Ändå är det allvar från hans sida då han säger att LKAB är helt beroende av att få detaljplanen, och det kvickt. Bolaget kan inte köra på med gruvdriften utan att marken är planlagd som industrimark, förklarar han.

Stanna gruvan

– Alternativet är att gruvan stannar. Den vetskapen finns hos Kiruna kommun, säger Stefan Hämäläinen.

Det är bråttom, beslutet om planen borde enligt LKAB ha tagits redan i somras.

– Vi kan inte köra gruvdrift på vecko- och månadsbasis, säger Stefan Hämäläinen.

Gunnar Selberg tycker att staten har slängt ett stort problem i knäet på Kiruna kommun genom sitt ägande i LKAB.

– Lagarna är inte skrivna för en sådan här stor flytt som i Kiruna. De har sagt från Näringsdepartementet att "det där får ni lösa lokalt".

Men LKAB ser inget behov av hjälp från staten.

– Vi kan inte förvänta oss att någon annan gör jobbet åt oss. Vi använder Kirunahjärtat, säger Stefan Hämäläinen.

Det har förekommit mindre konflikter förr, men den här gången är sprickan djupare.

Läget verkar alltså en smula låst. Ingen av parterna är beredd att vika ned sig. Hur kaxiga kan de egentligen vara?

–  Jag har gått till val på och lovat att ställa krav på LKAB. Vi kan inte bara låta dem bestämma, säger Gunnar Selberg.

– Vi är inte överens. Men vi kommer att tvingas att bli överens, säger Stefan Hämäläinen.

Johanna Cederblad/TT

Bakgrund: Kiruna på ny plats

Gruvbrytningen orsakar sprickor i marken, som nu äter sig allt närmare Kiruna centrum. Det är inget nytt, tidigare har delar av staden fått rivas. Länge har man vetat att staden byggts för nära gruvan. Men det som staden nu genomgår är mer genomgripande än tidigare flyttar.

Runt 2004 insåg bolaget att stora delar av centrum måste rivas.

Sedan dess har det som LKAB kallar stadsomvandlingen pågått. Några gamla kulturbyggnader flyttas i sin helhet till nya platser, men de flesta hus köps upp av bolaget och rivs. Nya hus byggs cirka tre kilometer från det gamla centrum.

LKAB bekostar allt, hittills är kostnaderna uppe i 10 utbetalade miljarder kronor, och ytterligare 14 miljarder är avsatta.

Rivning och flytt sker i etapper, och ännu återstår det mesta. Först 2035 kommer nya Kiruna att vara klart.

Konflikten består i olika synsätt på hur planerna för det nya samhället ska göras. Kommunen vill prata om helheten med bolaget, och diskutera både ny järnvägsdragning och det nya sjukhuset, men bolaget vill diskutera varje detaljplan för sig. Järnväg och sjukhus är inte kommunen sak, enligt LKAB, utan Trafikverkets respektive Region Norrbottens.

Nu hotar bolaget med att stoppa gruvan om inte kommunen går med på detaljplanen.

Frågan är hur de ska komma vidare. Ett litet, litet steg togs då LKAB:s vd och Stefan Hämäläinen ringde upp och bad att få träffa kommunalrådet tidigt en morgon i början i december. De fikade, pratade och skiljdes åt, men utan att ha blivit överens.

Sedan dess har inga framsteg gjorts, enligt Selberg.

Johanna Cederblad/TT

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt