Kraschade flygplanet saknade svart låda

2019-07-15 09:20  
Räddningstjänsten dykare kommer in med båt och vrakdelar till hamnen i Södra Bergsboda i närheten av olycksplatsen vid Storsandskär, Umeälven utanför Umeå där ett mindre sportflygplan med nio personer ombord har kraschat. Foto: Samuel Pettersson/TT

Efter flygplansolyckan utanför Umeå som krävde nio personers liv utreds händelsen av Statens haverikommission.

Flygplanstillverkaren står redo att samarbeta med utredarna.

Peter Swaffer, avdelningschef på Statens haverikommission, är nu på väg till olycksplatsen i Umeå. Tillsammans med två andra personer ska han utreda hur olyckan kunde inträffa.

– Vi ska träffa polisen klockan 10 för att få en överlämning. Efter det åker vi ut och gör en olyckplatsundersökning, en teknisk undersökning där vi säkerställer att vi har alla delar, tittar lite närmre på dem och ser vad vraket kan säga oss helt enkelt, säger han till TT.

Flera vittnen har uppgett att de tyckt sig ha sett att planet mist ena vingen i luften. Men det bildmaterial från olycksplatsen som Statens haverikommission tagit del av visar att båda huvudvingarna är kvar, enligt Peter Swaffer.

– Sen om de är där till fullo det är omöjligt att säga från bilderna. Bak på flygplanet sitter höjdrodret, huruvida det finns kvar eller ej är också omöjligt att säga från bilderna.

Saknade svart låda

Efter lunch kommer de troligtvis att kunna säga mer, tror han.

Eftersom planet inte hade någon svart låda får man söka information genom vittnesförhör, undersökning av vraket och från telefoner och surfplattor ombord som registrerar höjd och position.

– Men de spelar inte in vad piloten har gjort eller hur motorn har mått, sade Peter Swaffer till TT på söndagen.

Olycksutredningar tar vanligen upp till tolv månader. Planet som störtade var tillverkat i Australien. Enligt Peter Swaffer kan utredningen av vad som hänt komma att fördröjas om det är så att man behöver hämta in information från tillverkare utomlands.

"Kändes surrealistiskt"

Planet är ett GippsAero GA8 Airvan, en flygplansmodell som i regel är knappt nio meter lång, med propeller på nosen, enligt Swedavia. Ombord fanns en grupp fallskärmshoppare och samtliga omkom. Tillverkaren skriver till TT att man är beredd att bidra till utredningen.

"Vi har tagit del av nyheterna om händelsen med ett GA8-plan i Sverige. Vi står redo för att fullt ut samarbeta med utredande myndigheter", skriver Mahindra-koncernen, där den australiska tillverkaren ingår.

Aftonbladet har pratat med en pilot som själv brukade flyga olycksplanet. Han flög ett annat plan i går och vinkade av sina vänner på flygplatsen. Han hörde på radion att hopparna var redo att hoppa, men sedan blev det tyst.

– Jag tänkte: nu är de i gång, säger han till tidningen, och berättar hur det sedan blev tyst:

– Det kändes surrealistiskt, nyss var de på fyrakilometers höjd, och nu säger de att de har havererat. Det går inte ihop.

Bjuds in till kyrka

Gösta Lindberg var en av många som såg planet före kraschen. Han sommarjobbar med att byta väggar i en sommarstuga.

– Vi satt och åt lunch och såg och hörde ett plan till och från. Planet var uppe i luften. Ungefär 600-700 meter ifrån oss, sade han till TT efter olyckan.

– 40-50 minuter senare kom ena polaren och sa att ett plan hade kraschat i Umeå. Då kollade vi var det var och förstod att det var det planet vi hade sett.

Anhöriga, vittnen och andra som behöver prata eller få stöd har bjudits in till Ålidhemskyrkan i Umeå. Klockan 19 på måndagen kommer kyrkan att hålla en minnestund för de omkomna, skriver Dagens Nyheter.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt