Klimatdebatten sätter tågtrafiken i guldläge – men SJ kräver bättre planering av underhåll

2019-02-14 10:54  
SJ:s datorsystem har blivit utsatt för en attack. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix / TT

SJ är inte oväntat en av vinnarna på klimatdebatten som blev hetare förra året och där flyget pekas ut som den stora skurken. Men vad kan SJ göra för att locka alla klimatmedvetna svenskar som trots allt kopplar järnvägen till förseningar och inställda tåg?

SJ är inte oväntat en av vinnarna på klimatdebatten som blev hetare förra året och där flyget pekas ut som den stora skurken. Under 2018 gjordes 31,8 miljoner resor med bolaget, en ökning med 1,5 miljoner jämfört med 2017.

Vd Crister Fritzon kräver bättre planering och framförhållning när den svenska järnvägen ska rustas upp de närmaste åren

– Vi avslutade väldigt starkt under fjärde kvartalet. Vi hade bättre resultat än föregående år och antalet resor slog nytt rekord och då ska man komma ihåg att vi slog rekord under 2017, säger Fritzson till TT.

Det är ingen överdrift att säga att persontågtrafiken hamnat i ett guldläge utan att de berörda bolagen behövt göra så mycket åt saken.

”Jobbat oerhört hårt”

Men vad kan SJ göra för att locka alla klimatmedvetna svenskar som trots allt kopplar järnvägen till förseningar och inställda tåg?

– Vi har jobbat oerhört hårt de senaste åren för att vår produkt ska bli ännu mer attraktiv. Det handlar om kommunikation mot kunderna, biljettbokningssystemet, hur vi hanterar kunderna ombord och vi har sänkt våra kostnader rejält vilket har gjort att vi har kunnat sänka priserna. Nu gör vi också den största investeringen i SJ:s historia, 10 miljarder kronor i nya fordon. Det gör att vi kan öka vår kapacitet med 50 procent, säger Fritzson.

Ändå sjönk punktligheten för SJ:s lång och medeldistanståg från 90 procent 2017 till 86 procent förra året.

Bättre planering

I rapporten hävdar SJ att bolagets del av förseningarna är knappa 10 procent. Resten kan skyllas på infrastrukturen, i praktiken Trafikverket. Värmen och bränderna förra sommaren orsakade också stora förseningar med avstängda spår och solkurvor.

– Det viktigaste för oss är förstås att vi har en infrastruktur som vi kan köra på. Nu kommer det stora investeringar, men det kommer att ta tid. Där måste Trafikverket ta ansvar så att underhållet planeras in på ett sätt så att trafikstörningarna mot konsument blir så små som möjligt. Vad vi också måste jobba på är att få längre framförhållning i vår trafikplan. Vi kan inte prata om sommaren 2019 i februari. I februari 2019 ska vi prata om åren 2021-22, säger Fritzon.

Läs mer: Kan den här tågväxelvärmaren rädda kollektivtrafiken mot kylan?

Nettoomsättningen under fjärde kvartalet uppgick till 2|142 miljoner kronor, från 2|087 miljoner kronor motsvarande period 2017. För helåret stannade nettoomsättningen på 7|874 miljoner kronor, en ökning med 94 miljoner kronor jämfört med 2017. Röreselresultatet backade dock till 468 miljoner från 666 miljoner 2017.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt