Haveriet med rulltrapporna – här är orsaken till felen

2019-01-24 12:04  
Foto: Calle Andersson / IBL Bildbyrå

Utredning klar om varför rulltrapporna på Stockholm City inte har hållit måttet.

En fullsatt rulltrappa på pendeltågsstationen Stockholm City skenade plötsligt förra sommaren. Ingen skadades allvarligt, men Stockholms Lokaltrafik beslutade att stänga av samtliga rulltrappor av samma modell på stationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan i väntan på utredning.

Nu kommer svaret: konstruktionen i rulltrappornas koppling var inte robust nog att klara av de slitningar den utsatts för. Det visar besiktningsföretaget Dekras rapport.

Samtliga drabbade rulltrappor repareras och arbetet väntas vara klart i maj. Totalt ska SL åtgärda kopplingen mellan motor och växellåda på 25 rulltrappor samt installera en tillsatsbroms på 65 stycken.

Läs mer: SL: Därför började rulltrappan åka baklänges

SL beklagar att det dröjer ytterligare innan samtliga rulltrappor är igång igen.

”Det som tagit mest tid är tillverkning av de nya delarna, därefter ska de kontrolleras, installeras, besiktigas och rulltrappan provköras innan den kan tas i drift igen”, säger Caroline Ottosson, trafikförvaltningens chef, i ett pressmeddelande.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt