Försvunnen ubåt har 53 människor ombord

2021-04-22 10:35  

En indonesisk ubåt har sjunkit utanför Bali. Den är byggd för max 257 meters djup men befaras ha sjunkit till omkring 600-700 meter, med 53 människor ombord.

Den tysktillverkade dieseldrivna ubåten KRI Nanggala skulle genomföra en torpedövning utanför den indonesiska ön Bali i onsdags när den bad om tillstånd att dyka – för att kort därefter tappa kontakten med omvärlden.

Sökandet koncentreras kring ett oljebälte som har upptäckts på den plats där ubåten försvann ner i djupet. Det är dock oklart om utsläppet kommer från ubåten, men det kan också tyda på att farkosten har skadats eller så kan det vara en signal från besättningen, enligt den indonesiska flottan.

Finns syre

Ubåten hade 53 människor ombord när den försvann och enligt flottan kan det ha uppstått problem med elektroniken vid dykningen, vilket kan ha fått farkosten att sjunka till ett djup på 600-700 meter. Det är i så fall betydligt djupare än vad den är byggd för att klara av.

Och även om syret ombord uppges räcka till på lördag har experter varnat för att farkosten kan ha gått i bitar om den har sjunkit allt för djupt.

"Möjlig tragedi"

Flera fartyg och helikoptrar söker nu febrilt efter spår och länder som USA, Australien, Frankrike och Tyskland har erbjudit sig att hjälpa till.

– Vi är väldigt bekymrade över uppgifterna. Det är mycket oroande för familjerna och särskilt för den indonesiska flottan, säger Australiens utrikesminister Marise Payne till ABC.

– Vi kommer att stödja vår granne på alla sätt vi kan.

Australiens försvarsminister Peter Dutton har dock sagt att de initiala uppgifterna om händelsen gör att det finns risk för att Indonesien står inför en "fruktansvärd tragedi".

Den indiska flottan har skickat en särskild djupgående räddningsfarkost till platsen.

 

Artikeln är uppdaterad.

Fakta: Sökandet efter ubåten

Den tysktillverkade dieselelektriska ubåten KRI Nanggala försvann i samband med en övning utanför Bali i onsdags. Den är en av fem ubåtar i den indonesiska flottan.

Ubåten tappade kontakten med omvärlden relativt kort efter det att den hade gått ner i djupet och bett om tillåtelse att påbörja en torpedövning. Några timmar senare upptäcktes ett oljespill på platsen där den försvann, även om det är oklart om det kommer från ubåten.

Sökfartyg använder sonar men har ännu inga spår av ubåten.

KRI Naggala konstruerades, byggdes och såldes av ett västtyskt konsortium och levererades 1981.

Sedan dess har farkosten genomgått upprustning två gånger, 1989 och 2012. Vid det senaste tillfället ersattes en stor del av farkostens övre struktur. Även sonar, radar, kontrollsystem, framdrivning och vapen uppdaterades då.

Enligt Jakarta Post gav den upprustningen KRI Nanggala förmågan att gå ned till ett djup av 257 meter.

Ubåten är nära 60 meter lång och har ett deplacement om 1 390 ton i dykläge.

Farkosten har fyra dieselmotorer och en elmotor. Den kan göra 11 knop (20 km/h) i ytläge samt 21,5 knop (39,8 km/h) i undervattensläge.

Källa: Reuters, Wikipedia, Jakarta Post

Sofia Eriksson/TT

Mer om: Ubåt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer