Samhälle

Folkbildning för färre falska Facebook-texter

Brit Stakston, Foto: Lena Dahlström, licens: CC-BY (bilden är beskuren).

Både Google och Facebook stramar åt villkoren för sajter som publicerar falska nyheter. Mediestrategen Brit Stakston vill framförallt se folkbildning om källkritik och digital opinionsbildning.

Publicerad

Påve Franciskus har gått ut med att han stödjer Donald Trump. Eller? Nej. Nyheten är falsk. Ändå fick den stor spridning på sociala medier. Bara från Facebooksidan Reclaim America har ett inlägg med det budskapet delats mer än 28 000 gånger. I debatten efter det amerikanska valet har bland andra magasinet New York hävdat att falska nyheter som spridits på sociala medier har påverkat valresultatet.

Facebook-grundaren Mark Zuckerberg bemötte kritiken i ett långt inlägg, där han bland annat skrev att 99 procent av vad användare ser på Facebook är autentiskt, samt att det sociala nätverket bidragit till att två miljoner amerikaner registrerat sig för att kunna rösta.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här