Folkbildning för färre falska Facebook-texter

2016-11-15 16:47
Brit Stakston, Foto: Lena Dahlström, licens: CC-BY (bilden är beskuren).

Både Google och Facebook stramar åt villkoren för sajter som publicerar falska nyheter. Mediestrategen Brit Stakston vill framförallt se folkbildning om källkritik och digital opinionsbildning.

Påve Franciskus har gått ut med att han stödjer Donald Trump. Eller? Nej. Nyheten är falsk. Ändå fick den stor spridning på sociala medier. Bara från Facebooksidan Reclaim America har ett inlägg med det budskapet delats mer än 28 000 gånger. I debatten efter det amerikanska valet har bland andra magasinet New York hävdat att falska nyheter som spridits på sociala medier har påverkat valresultatet.

Facebook-grundaren Mark Zuckerberg bemötte kritiken i ett långt inlägg, där han bland annat skrev att 99 procent av vad användare ser på Facebook är autentiskt, samt att det sociala nätverket bidragit till att två miljoner amerikaner registrerat sig för att kunna rösta.

Nu har ändå både Google och Facebook infört åtgärder för att förhindra spridningen av falska nyhetsartiklar. Sajter med fejkade nyhetsartiklar ska inte längre få använda sig av it-jättarnas annonsnätverk. På så sätt minskas deras möjligheter att tjäna pengar på besökarnas klick.

Brit Stakston är mediestrateg och författare och har länge bevakat hur de sociala medierna påverkar oss. Hon är inte övertygad om att ansvaret för att åtgärda problemen med falska nyheter ska ligga enbart hos företag som Google och Facebook.

– Det låter som ett intressant förslag. Men samtidigt vill man inte ge dem mer makt att bestämma vad som ska publiceras på deras plattformar. Google och Facebook är infrastrukturer. Att förbjuda ett visst innehåll är lite som att säga att här får inte Fiat-bilar köra. Problemet är ju redan att vi inte har insyn i deras urvalsprocesser, säger hon.

Googles och Facebooks nya regler minskar möjligheterna för fejkade nyhetssajter att tjäna pengar genom att dra ner på deras exponering. Enligt Brit Stakston kan motiven för att driva falska nyhetssajter vara många:

– Det kan vara en massa orsaker: politisk påverkan, driva trafik för att tjäna pengar, som satir eller underhållning, säger Brit Stakston.

Hon tror inte heller att falska nyhetsartiklar på nätet har påverkat det amerikanska valet nämnvärt.

– Däremot så tror jag att sociala medier i sig är jätteviktiga för att förstärka allt kampanjande. Digital opinionsbildning och traditionella medier som plockat in den utan analys har betytt massor.

Läs mer:

Läs mer: Techjättarna stoppar spridning av fejknyheter

Algoritmerna som avgör vad som ska visas upp i en persons Facebook-flöde har som syfte att visa material som användaren är intresserad av. Då är det lätt att en viss nyhet, som många reagerat på, får stor spridning.

– De som delar de falska nyheterna gör det lika gärna för att det är en briljant vinkel på det man tycker och känner. Man gillar storyn, nästan oavsett hur det ligger till med sanningshalten.

Brit Stakston önskar att nyhetsmedier sätter sig in mer i digitala frågor.

– Traditionella medier måste se till sin folkbildande uppgift och garantera att de inte har fejknyhter: Ha is i magen och inte bara återberätta vad som sagts utan ordentlig analys av de digitala fenomenen.

Privatpersoner behöver också själva ta ansvar för vad vi delar på nätet.

– Ofta när man delar falska nyheter gör man det för att det passar den egna världsbilden, men man bör tänka ett varv till: Kan det stämma? Vem ligger bakom det här? Man får använda källkritik och sunt förnuft.

– Om vi själva reagerar på att någon delar något felaktigt kan man påpeka det, men då behöver man inte vara internetpolis och skämma ut någon. Vi kan hjälpa varandra, säger Brit Stakston.

Mer om: Facebook Google

Debatt

Läs mer