Färre ringer Vårdguiden om covid-19

2020-04-28 07:43  
Färre ringer till 1177 Vårdguidens "coronalinje". Foto: TT

Det är fortfarande fler än normalt som ringer 1177 Vårdguidens sjukvårdsrådgivning i landets tre största städer, men samtalen om coronaviruset har blivit avsevärt färre i april jämfört med mars, rapporterar SVT Nyheter.

Som mest kom det in mellan 5 000 och 9 000 samtal dagligen till Vårdguidens särskilda "coronalinje". I dag har det sjunkit till runt 1 500 samtal om dagen.

Samtidigt har de tre storstadsregionerna utökat personalen på telefontjänsten och väntetiderna har gått ner kraftigt.

På den vanliga telefonlinjen tar det i snitt tre minuter att komma fram i dag, jämfört med 16 minuter i mars. På coronalinjen ligger snittet i dag på 30 sekunder, säger Björn Arkinger, ansvarig chef för 1177:s telefontjänst i Stockholm till SVT.

Läs mer: Coronatester skalas upp med nygammal metod: ”Pressad vård”

I Västra Götalandsregionen är den genomsnittliga väntetiden på den vanliga linjen i dag omkring 15 minuter, jämfört med en till två timmar i mars.

Likadant ser det ut i Skåne, där var väntetiden som värst 2,5 timmar, men ligger i dag på runt 20 minuter.

Mer om: Coronaviruset

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer