Samhälle

Elever störs av egna mobiler

Foto: Pixabay

Många elever störs av sin egen användning av mobil på lektion, visar en ny rapport från Skolverket, som nu föreslår att skolor skaffar en gemensam strategi för att använda mobil under lektionstid

En stor del av gymnasieeleverna i Sverige störs av sitt eget användande av sms och social medier på mobilen på lektionstid. Det visar en undersökning från Skolverket, som idag presentera ett förslag på en nationell strategi för hur skolor bäst ska ta vara på den digitala utvecklingen.

Enligt en undersökning uppger 28 procent av gymnasieeleverna störda av sin egen användning av sociala medier, sms och smarta mobiler under lektionstid medan 16 procent blir störda av andras användning. Skolverket föreslår därför att varje skola skaffar en gemensam strategi för hur de digitala medierna ska användas på lektion.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här