Då kan linbanan över Göta älv tidigast vara klar

2019-10-30 15:48  
Skulle en linbana över Göta älv bli verklighet kan den tidigast vara klar andra kvartalet 2024. Foto: Tomorrow

Halverad kostnad, glesare turer och kortare sträckning. Det är förslagen från den utredning som begärts för att se om projektet med en linbana över Göta älv kan få rimliga proportioner.

– Men man kan inte få samma sak för halva priset, konstaterar Christer Niland, från trafikkontoret i Göteborg.

Det har stått klart under en längre tid att det inte blir någon linbana i Göteborg till stadens 400-årsjubileum 2021. Och när det tidigare i år visade sig att de kalkylerade kostnaderna för linbanan över Göta älv skenade från 1,6 till över 4 miljarder, drog man i handbromsen.

På onsdagen presenterade trafikkontoret resultatet av den utredning de fått i uppdrag att göra för att komma med förslag på hur kostnaderna kunde halveras.

Tre olika förslag

Utredningen presenterade tre alternativa förslag för en linbana. Det billigaste alternativet hamnade på 2,2 miljarder, nästan en halvering.

Samtidigt presenterades också en lösning helt utan linbana. I stället skulle dubbla färjelinjer gå över älven var tionde minut och knytas till nya busslinjer på Hisingssidan. Det alternativet skulle hamna på en kostnad på omkring 1,4 miljarder.

Snabba beslut

Nu kommer trafikkontorets förslag att behandlas i flera olika instanser i kommunen, regionen och staten för att se om man kan prata ihop sig. Skulle en linbana över Göta älv bli verklighet kan den tidigast vara klar andra kvartalet 2024. Men då måste beslut fattas redan tidigt 2020. Och frågan är om det är möjligt.

– Stadslinbanan har unika kvaliteter. Men det är inte enkelt att fatta beslut om fortsättningen, säger Christer Niland, chef på trafikkontorets avdelning för stora projekt vid dagens presskonferens.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt