Bombardier kan ha mutat för nästan 1 miljard

2017-03-22 08:14  
Åklagare vid riksenheten mot korruption begär en chef inom Bombardier i Sverige häktad. Foto: TT

Här finns kossor, här finns höns. Här finns ett nedgånget hyreshus. Men av svenska Bombardiers partner i Azerbajdzjan syns inte ett spår.

TT och SVT:s Uppdrag granskning kan avslöja nya absurda uppgifter om hur nära en miljard kronor kan ha gått till mutor.

Den 10 mars häktades en chef på Bombardier av Stockholms tingsrätt, misstänkt för grovt mutbrott i samband med teknikföretagets affär i Azerbajdzjan. Flera höga chefer misstänks för samma sak.

Ett skäl är att Bombardier i Sverige fakturerar utrustning för signalsystem via en till synes meningslös mellanhand, brevlådeföretaget Multiserv Overseas, till Bombardier i Azerbajdzjan.

TT och Uppdrag granskning har kommit över mängder av hemliga handlingar från svenska Bombardier som avslöjar upplägget. Bland annat visar två kontrakt att Multiserv, lågt räknat, lägger på 450 procent eller 570 miljoner kronor på utrustning som skeppas direkt från Stockholm till den azeriska huvudstaden Baku.

Då är risken med brevlådeföretaget ändå känd. I ett internt mejl hos Bombardier står det att Multiserv används ”för att slussa pengar från den offentliga sektorn till privatpersoners fickor”.

– Det är ett legitimt företag, sade däremot Bombardiers talesperson Barbara Grimm i telefon i februari, före häktningen. Hon hänvisade då till Multiservs kontor i Londons finansdistrikt.

Adressen går till advokatbyrån Charles Russell Speechlys futuristiska kontor.

– Jag tror inte att de finns här, säger receptionisten i entrén.

Sen hittar hon Multiserv i en lista över hundratals bolag, alla registrerade hos byrån.

– Det här är bara en adress, det finns ingen personal från det företaget här, säger receptionisten.

Men absurditeterna slutar inte där. Inte på långa vägar.

Hela historien tar fart 2013 när ett Bombardier-lett konsortium vinner den åtråvärda upphandlingen om att modernisera signalsystemet längs 50 mil järnväg för över 2,2 miljarder kronor. En azerisk partner, Trans-Signal-Rabita, får cirka 375 miljoner kronor för att dra fiberkabel.

Läs mer:

Läs mer: Svenska Bombardier förnekar fuskavtal

”Trans-Signal Rabita har stor erfarenhet av att dra kommunikationskabel” och att ”installera radio- och signalutrustning”, enligt ett pm hos Bombardier.

Men trots storaffären har få hört talas om partnerföretaget eller den ende registrerade ägaren.

TT:s samarbetspartner OCCRP, som granskar korruption, söker upp adressen där Trans-Signal-Rabita är registrerat.

Det är en lägenhet i ett fattigt kvarter i Baku. Kvinnan som öppnar dörren har bett Postverket att få slippa brev till det mystiska Trans-Signal-Rabita.

– Det är bara en vanlig bostad här. Det har aldrig varit något företag här, säger hon.

Den svenska korruptionsexperten Louise Brown tvekar inte om slutsatsen när hon får se bilder på hyreshuset:

– Ett icke-existerande bolag. Finns inte.

Men det ska bli ännu konstigare.

OCCRP:s reporter åker till en by i det fattiga distriktet Füzuli, 20 mil väster om Baku. Där bor den man som står som ägare till Trans-Signal-Rabita.

På adressen finns höns och kossor vid ett litet slitet hus med korrugerat plåttak. Mannen som bor där har knappast dragit in hundratals miljoner kronor på ett fett kontrakt med staten. Han är elektriker.

– Företaget är registrerat i mitt namn, men det är andra som driver det. Jag vet ingenting, säger mannen.

Totalt kan alltså nästan en miljard kronor – 570 miljoner via Multiserv och 375 miljoner via Trans-Signal-Rabita – ha hamnat i azeriska politikers och tjänstemäns fickor.

Läs mer:

Läs mer: Chef inom svenska Bombardier häktad för misstänkt mutbrott

Bombardiers ledning avböjer intervjuer. Bland många anställda finns dock de som anonymt vittnar om besvikelse. Affären kan slå hårt mot dem, mot chefer och ägare.

Några som redan ser ut att ha drabbats är de som står för notan i Azerbajdzjan – skattebetalare och tågresenärer som ofta bor i lantliga ruckel och fallfärdiga lägenheter.

– Korruptionen är en av vår tids största gissel. Den är roten till mycket fattigdom, miljöförstörelse och brott mot mänskliga rättigheter, säger Louise Brown.

Mer om: Bombardier Mutor

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer