Analysen visar att många bilförare struntar i mobilförbuden

2019-12-12 14:00  
Foto: Trygg Hansa

I USA orsakar förare som tittar ner i mobilen fortsatt tusentals bilolyckor årligen. Nu visar en sammanställning gjord av Bloomberg hur stort problemet är, trots lagstiftningen.

Enligt the National Highway Traffic Safety Administration orsakade distraherade förare 3 166 dödsfall i trafiken under 2017, detta trots att de flesta av USA:s delstater har ett förbud mot att fingra på mobilen bakom ratten.

Nu visar en sammanställning gjord av analys- och medieföretaget Bloomberg att en stor andel av bilisterna inte tar till sig av förbud. En av hundra bilar framförs av en person som under 50 procent av tiden riktar sin uppmärksam på annat än vägen.

Analysen visar att en femtedel av förarna är distraherade 5-10 procent av tiden. En tiondel släpper fokus under 15-20 procent av körningen och fem procent låter sig distraheras under 25-30 procent av tiden.

Till detta finns en sista procent vars uppmärksamhet är riktad någon annanstans under 45-50 procent av körningen. Det rapporterar Car and Driver.

Läs mer: Nu förbjuds rattsurfing – det här gäller med nya lagen

Många amerikanska försäkringsbolag hämtar in data kring bilkörning via en app från företaget True Motion, och Bloomberg har använt den plattformen för sin analys. Trots att de flesta nya bilar erbjuder något slags handsfree-system är det fortsatt många som väljer att hålla i mobilen när de är i bilen.

Vanliga veckodagar är det 9,1 procent av de amerikanska förarna som skriver sms bakom ratten, men under storhelger stiger andelen, som mest till 13,5 procent.

I Sverige har det varit förbjudet att skriva sms vid bilkörning sedan 2013 men det var faktiskt först 2018 som det blev förbjudet för svenska förare att hålla i mobilen. Och att vi som land inte är ett föredöme visas av Tryggs Hansas undersökning 2019 där 56 procent av de svenska föräldrarna säger att de har tittat i mobilen med barn i bilen.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer