Säkerhet

Så ska Facebook förhindra valpåverkan i EU-valet 2019

Foto: Jaap Arriens

Facebook planerar att införa striktare regler för politisk annonsering, rapporterar Reuters.

Publicerad

Det är inte första gången - och lär heller inte bli den sista. Sociala mediejätten Facebook ska åter igen införa nya regler som ska öka transparensen kring politiska annonser på plattformen.

Med hjälp av en ny policy kring reklamköparnas geografiska placering hoppas teknikföretaget kunna stoppa möjligheterna för utländska annonsörers möjlighet att påverka kommande val i Indien, Nigeria, Ukraina och EU, skriver Reuters.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här