Så ska Facebook förhindra valpåverkan i EU-valet 2019

2019-01-16 09:42  
Foto: Jaap Arriens

Facebook planerar att införa striktare regler för politisk annonsering, rapporterar Reuters.

Det är inte första gången - och lär heller inte bli den sista. Sociala mediejätten Facebook ska åter igen införa nya regler som ska öka transparensen kring politiska annonser på plattformen.

Med hjälp av en ny policy kring reklamköparnas geografiska placering hoppas teknikföretaget kunna stoppa möjligheterna för utländska annonsörers möjlighet att påverka kommande val i Indien, Nigeria, Ukraina och EU, skriver Reuters.

– Vårt mål var att ta fram en global lösning kring detta. Men innan vi kan göra det, vilket sker i juni, var vi tvungna att titta på vad vi kan göra inför de olika valen som hålls snart, säger Katie Harbath, Facebooks chef för globala policies, till nyhetsbyrån.

Läs mer: ”Facebook smutskastar hellre motståndare än löser problem”

Nigeria blir det första landet som de nya reglerna börjar gälla i. Från och med i dag onsdag är det bara möjligt för annonsörer som befinner sig i landet att köpa politiskt reklamutrymme.

Samma policy ska även antas i Ukraina i februari, i upptakten inför landets presidentval som äger rum den 31 mars.

Facebook: Ingen perfekt lösning, men vi lär oss

I Indien, som går till parlamentsval under våren, kommer alla politiska annonser som publiceras på Facebook att samlas i ett slags sökbart arkiv från och med nästa månad.

Arkivet kommer bland annat att innehålla kontaktinformation och officiella certifikat knutna till annonsörerna.

När det gäller enskilda individer som köper politisk reklam kommer Facebook att säkerställa att namnet som köparen har angivit kan styrkas av officiella dokument från hemlandet.

Läs mer: Facebook försökte dölja rysk fake news-skandal

I EU kommer Facebook att införa sin nya policy för auktorisering och transparens innan parlamentsvalet som hålls den 23–26 maj.

– Vi lär oss från land till land. Vi vet att lösningen inte kommer att vara perfekt från första stund, men vårt mål är att få till en ständigt pågående förbättring, säger Rob Leathern, chef för product management hos Facebook.

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt