Så får annonsörer tillgång till dolda uppgifter om dig på Facebook

2018-09-28 18:30  
Foto: AP Photo/Evan Vucci/TT

Facebook ger annonsörer tillgång till användares skuggprofiler, profiler som användarna själva varken kan komma åt eller kontrollera.

Har du någon gång funderat över varför det plötsligt kan dyka upp en Facebook-annons som verkar specifikt riktad mot just dig, även om du har gått in i dina inställningar för att försöka undvika just detta?

Genom att gillra en fälla har amerikanska forskare nu kunnat avslöja en av mekanismerna bakom detta fenomen, berättar tekniksajten Gizmodo.

Forskaren Alan Mislove vid Northeastern University har aldrig uppgett numret till sin fasta arbetstelefon på Facebook. Ändå kunde han efter bara några timmar se en annons som Gizmodo-reportern Kashmir Hill köpt och riktat mot forskaren, kopplat just till detta nummer.

”Det är sannolikt att han fick se annonsen för att någon annan laddat upp hans kontaktuppgifter via en kontaktimport” säger en talesperson på Facebook till Kashmir Hill när han berättar om sitt experiment.

Läs mer: Här är två tips för att skydda dina konton mot hackare

Att Kashmir Hill kunde rikta en annons specifikt mot Alan Mislove beror på Facebooks skuggprofiler.

Den som använder Facebook har inte bara en, utan två profiler. Den ena är den du som användare kan se. Den andra är en skuggprofil som användare inte har tillgång till och som Facebook ogärna talar om.

Där kan till exempel det telefonnummer som du använder för tvåfaktorsautentisering finnas eller ett nummer som en annan Facebook-användare har till dig. Den här informationen kan användas för riktade annonser.

Försökte få information om sin skuggprofil

Enligt Facebook ska användarna kunna styra över sin ”annonsupplevelse” i inställningarna. Men en talesperson på Facebook har enligt Gizmodo också uppgett att bolaget ”använder den information som människor lämnar för att erbjuda dem en mer personlig upplevelse, där ingår att visa mer relevanta annonser”.

Engelsmannen Rob Blackie har i flera månader försökt få information om sin skuggprofil från Facebook utan att lyckas. Facebook har uppgett att denna utgör en del av deras hemliga algoritmer och att ”vi inte kan ge dig detaljerna om våra algoritmer”.

Ania Obminska

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt