Privata telefonsamtal läckte hos Tele2

2020-07-22 09:00  
Foto: Isabell Höjman/TT

Ett tiotal personer som stått i telefonkö till telefonoperatören Comviq fick höra andras samtal till bolagets kundtjänst.

En person som Expressen har talat med berättar att hon bland annat fick höra en person sjunga en barnramsa och ett gråtande barn i luren medan hon väntade på att komma fram till Comviq, helägt av Tele2.

– Vi fick en första rapport i går (måndag, reds. anm.) vid lunchtid om ett enstaka fall. Eftersom vi har ett gemensamt system med Tele2 så kan det även skett där. Det är ett tekniskt fel i ett it-system som används i vår kundtjänst, säger Viktor Wallström, kommunikationschef på Comviq till Expressen.

Till TT säger Viktor Wallström att samtalen som inringarna fick ta del av var andras samtal till Comviqs kundtjänst.

– Det är naturligtvis helt oacceptabelt och vi gör nu allt för att det inte ska ske igen. Felet är åtgärdat nu, säger han.

Till DN bekräftar Tele2 det inträffade.

– Vad vi vet dagsläget är att det inträffade beror på ett tekniskt fel i ett it-system i vår kundservice. Felet uppstod på grund av hög belastning, säger Daniel Wahlström på Tele2:s presstjänst till DN. 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt