I ett försök att förstå sina användare bättre och hitta eventuella buggar har de syndande apparna använt sig av tredjepartsanalysdata som gjort det möjligt spela in allt användaren gör på skärmen under tiden man befinner dig i deras Iphone-appar.
Varenda tryck, svepning, eller text användaren skriver in. Allt lagras, skriver TechCrunch. Det utan användarens godkännande. Personer som använt sig av appen i fråga känner inte heller till att datan når en tredjepartsserver, ibland rör det sig även om känslig information som kreditkortsnummer, lösenord och kontaktinformation.
De ertappade syndarna är:
- Abercrombie & Fitch
- Air Canada
- Expedia
- Hollister
- Hotels.com
- Singapore Airlines
Har man råkat ut för det här så betyder det inte att ens Iphone är hackad. Däremot har företagen kommit på ett smart, men möjligen oetiskt sätt att lagra data på. Vissa använder sig av Glassbox. En analysfirma som fokuserar på kundupplevelse. Företaget embeddar något som kallas för ”session replays”, vilket gör det möjligt att spela in de aktiva skärmarna, och sedan skicka tillbaka informationen till apputvecklarna.
TechCrunch skriver att ingen av apparna ovan anger i sina policys att datalagring av den här sorten förekommer ska förekomma.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.