Locket på från Swedbank – efter stort it-haveri

2021-02-01 13:25  
Jens Henriksson, vd för Swedbank, vill inte gå in på orsaken bakom de problem med att logga in som många Swedbankkunder upplevt den gångna veckan. Foto: Claudio Bresciani/TT

Miljontals Swedbankkunder har den gångna veckan haft återkommande problem att logga in, både i internetbanken och i mobilappen. Problemet verkar nu löst, men från bankledningen är det locket på. Vd Jens Henriksson vill inte förklara vad som har hänt.

Inga störningar. Så summerar Swedbanks presschef Unni Jerndal läget på måndagen – en vecka efter de första omfattande inloggningsproblemen, som uppstod i samband med utbetalningen av januarilönen till många hushåll.

Förra veckan präglades dock av återkommande inloggningsproblem, under flera dygn. Det var även tillfälliga stopp för transaktioner med Swedbanks plattform för aktiehandel, bland annat då marknadsdata visat sig felaktig.

Henriksson ber om ursäkt

Enligt uppgifter till Dagens Nyheter och Dagens Industri kan det röra sig om en överbelastningsattack från utpressare riktad mot just Swedbank.

Läs mer: Svensk hackare tog över Kongos toppdomän

Men när TT tar upp frågan med vd Jens Henriksson, i samband med redovisningen av Swedbanks bokslut för 2020, vill han inte förklara vad som legat bakom bankens tekniska haveri. Henriksson upprepar i stället budskapet som hittills kommit från Swedbanks pressavdelning.

– Vi har de senaste dagarna haft IT-störningar som har gjort att vi har haft dålig tillgänglighet via nätet. Det där skulle jag vilja be våra kunder om ursäkt för, säger han till TT.

– Vi ska vara tillgängliga hela tiden och vi har inte levt upp till detta. Vi arbetar intensivt med att komma tillrätta med detta, tillägger han.

Vet ni vad orsaken är?

– Jag tänker inte gå in detalj på vårt arbete med detta, mer än att säga att vi arbetar intensivt med detta, säger Henriksson.

Pengar och data trygga

På den direkta frågan om det rör sig om ett angrepp eller om problemen härrör från tekniska fel svarar han:

– Det är klart att det här är tekniska saker och jag tänker inte gå in på detaljer och förklara detta. Jag kan bara säga att vi haft en dålig tillgänglighet. Det här vill jag be kunder om ursäkt för.

– Kundernas pengar och data är fullkomligt trygga, men vi har inte haft den tillgängligheten jag tycker man kan begära av oss.

Hur säkrar ni att den här typen av ihållande problem med mobil- och internettjänsten inte upprepas?

– Vi har en stor investeringsagenda och vi jobbar stenhårt, bokstavligt talat dygnet runt, för att kunna upprätthålla en bra infrastruktur och en bra tillgänglighet.

Sedan tidigare har Swedbank meddelat att kunder som drabbats ekonomiskt av problemen kan göra en reklamation via kundcenter eller kontor, varpå banken efter en bedömning från fall till fall kan betala ut ersättning enligt avtal och praxis i branschen.

Joakim Goksör/TT

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt