Säkerhet

Locket på från Swedbank – efter stort it-haveri

Jens Henriksson, vd för Swedbank, vill inte gå in på orsaken bakom de problem med att logga in som många Swedbankkunder upplevt den gångna veckan. Foto: Claudio Bresciani/TT

Miljontals Swedbankkunder har den gångna veckan haft återkommande problem att logga in, både i internetbanken och i mobilappen. Problemet verkar nu löst, men från bankledningen är det locket på. Vd Jens Henriksson vill inte förklara vad som har hänt.

Publicerad

Inga störningar. Så summerar Swedbanks presschef Unni Jerndal läget på måndagen – en vecka efter de första omfattande inloggningsproblemen, som uppstod i samband med utbetalningen av januarilönen till många hushåll.

Förra veckan präglades dock av återkommande inloggningsproblem, under flera dygn. Det var även tillfälliga stopp för transaktioner med Swedbanks plattform för aktiehandel, bland annat då marknadsdata visat sig felaktig.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här