Klarna granskas av Datainspektionen efter klagomål

2019-04-01 12:00  
När Amazon gör intåg i Sverige svarar Klarna med att stärka personalstyrkan med 1 000 personer.Foto: Adam Wrafter/SvD/TT

Datainspektionen granskar den digitala betaltjänsten Klarna Bank AB efter att flera enskilda personer har riktat klagomål mot företaget. Utredningen ska visa hur Klarna behandlar personuppgifter.

”Efter att ha tagit del av företagets dataskyddspolicy samt ett flertal klagomål från enskilda som rör just Klarna och dessa frågor, finns det anledning för oss att granska Klarnas behandling av personuppgifter”, säger jurist Petra Lennhed vid Datainspektionen i ett pressmeddelande.

Datainspektionen anser att ett område där enskilda personer rättigheter kan komma att kränkas är betalningsförmedlarens insamling av kunders köphistorik, och att det där finns ett behov av att klargöra vissa rättsfrågor.

Klarna har runt 2 000 anställda och fick sin banklicens 2018.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt