Säkerhet

Googles säkerhetschef varnar för annonsbluffar: ”Dominerande”

Både Google och världen har förändrats de senaste tio åren. 2011 var Erik Schmidt företagets vd och Nicolas Sarkozy president i Frankrike. Även metoderna som användes för att lura folk genom bluffannonser såg annorlunda ut. Mycket har hänt sedan dess. Arkivbild. Foto: Jacques Brinon/AP/TT

Från skadlig kod till trendkänsliga försök att få tillgång till privat information – Google varnar för att internets fula fiskar har bytt taktik.

Publicerad

På tio år har antalet blockade eller borttagna annonser på Googles plattformar ökat från 130 miljoner till 3,1 miljarder. Det är ett resultat av att teknikjätten investerat rejält i verktyg för att få stopp på bluffmakare. Men också ett tecken på att de oseriösa aktörerna har skiftat strategi.

– De senaste tio åren har vi sett ett par anmärkningsvärda förändringar i fråga om hur angreppen ser ut, säger Scott Spencer, Googles chef för annonssäkerhet och integritet till TT.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här