Facebook fortsatte dela information trots avslöjandet

2018-07-03 15:45  
Foto: Marcio Jose Sanchez/AP

Facebook delade information om användare till 61 olika företag.

Facebook delade information om användare till 61 olika företag, däribland Spotify, även efter det att företaget sagt sig ha slutat dela användardata. Det skriver The Guardian som följer företagets kontakter med amerikanska myndigheter i spåren av avslöjandet om Cambridge Analytics och användandet av information för att påverka amerikanska väljare inför presidentvalet.

Bland företagen som fått del av informationen efter stoppet var Snap, Oracle, Panasonic och Nissan.

Läs mer: Facebook delar känslig data med mobiltillverkare som Apple och Samsung

Tidningen skriver också att företaget, som i alla år hävdat att det ”bara” är ett teknikföretag, nu vid domstolsförhandlingar i Redwood City nu säger sig vara ett företag som fattar publicistiska beslut och därmed borde ha särskilt starkt skydd i enlighet med amerikansk grundlag.

– Oavsett vilken teknik som används är utgivarens handlingsfrihet en del av yttrandefriheten. En tidning har en publicistisk roll oavsett om de publicerar på en hemsida, i papperstidning eller via nyhetsnotiser, säger en av företagets advokater.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt