Säkerhet

Facebook försvarar sig efter företagens bojkott

Facebook har bojkottats av hundratals företag. Arkivbild. Foto: Christine Olsson/TT

Facebook vill inte ha hatiskt innehåll på sin plattform, enligt Sverigechefen Sam Rihani. Men han tror inte att den bojkott mot bolaget som annonsforum, som flera svenska företag anslutit till, är rätt väg.

Facebooks Sverigechef Sam Rihani kommenterar nu kritiken som lyfts fram av det växande antal företag som bojkottar sociala medier-plattformen som annonsforum. Han vill inte svara på några frågor om situationen i Sverige, med hänvisning till att Facebooks åtgärder är globala, men skriver i mejlsvar till TT att "vi vet att vi har mer jobb att göra gällande negativt innehåll".

"Vi kommer troligen aldrig hamna i en position där vi slipper se den typen av innehåll helt och hållet", skriver han.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här