Fordon

S och FP vill diskutera Gripen-förslag

Gripens leasingaffärer tvingar fram nya lösningar.
Gripens leasingaffärer tvingar fram nya lösningar.
Karin ­Enström. Foto: Jörgen Appelgren
Karin ­Enström. Foto: Jörgen Appelgren
Peter ­Hultqvist. Foto: LEIF R JANSSON / TT
Peter ­Hultqvist. Foto: LEIF R JANSSON / TT
Allan Widman. Foto: TT
Allan Widman. Foto: TT

Försvarsministern vill köpa ytterligare tio Gripen E. Dessutom vill hon behålla dagens C/D-plan tills de 60 nya Gripen E har levererats. Förslagen överraskar Socialdemokraterna och Folkpartiet.

Publicerad

Försvarsminister Karin Enström (M) vill anskaffa tio extra stridsflygplan av nästa generation Gripen E, utöver de 60 stycken som riksdagen redan beslutat om.

Förslaget var inte förankrat hos övriga allianspartier när det presenterades utan är försvarsministerns eget utspel.

Ministern hade heller inte diskuterat det med den socialdemokratiske ordföranden i försvarsutskottet Peter Hultqvist eller med Försvarsberedningen. Det senare uppger Hultqvist för Ny Teknik. Han är starkt besviken eftersom S och alliansregeringen har en gemensam uppgörelse kring uppgraderingen av Gripensystemet. Detta även om uppgörelsen gjordes med dåvarande försvarsminister Sten Tolgfors (M).

- Hon borde ha kontaktat oss innan hon gick ut. Det här är inte ett grundläggande hedersamt sätt att agera på, säger Peter Hultqvist i dag. I dagsläget kan han varken säga ja eller nej till tio nya Gripen E.

- Jag tycker vi kan diskutera frågan politiskt. Men vad som behövs är en seriös prövning där vi har hela bredden av försvarsförmågan för ögonen. Vi ska klara ut och få stabilitet i Insatsorganisation, IO14, och vi har grundläggande materialbehov framför oss, säger han.

Peter Hultqvist påminner också om ÖBs rekommendation till regeringen innehöll förslag om att anskaffa 60-80 plan och att antalet plan också diskuterats tillsammans med luftvärnsförmågan.

Allan Widman, försvarspolitisk talesman i Folkpartiet, kände inte heller till försvarsministerns förslag i förväg, uppger han.

- Jag tycker ju att det kan vara ett klokt förslag. Samtidigt är jag lite rädd för att lägga på pengar på något långsiktigt när vi har behov här och nu. Vi ser att antalet flygtimmar minskat med 25 procent mellan åren 2009 och 2013 och det finns behov av att bygga ut Gripens beväpning med exempelvis långräckviddig attackrobot, som man anskaffat i Finland.

- Sedan handlar det ju också om vad som händer om det blir ett nej vid folkomröstningen i Schweiz i vår. Man få ju ha en mental beredskap för det - och i så fall kan det ju vara bra att beställa fler plan - om jag uttrycker mig så.

En plan B?

- Ja, just precis.

Nya Gripen E kan också komma att byggas utan hjälp av enstaka komponenter från dagens operativa C/D-plan. Enligt nuvarande riksdagsbeslut ska ett toppmodernt C/D-plan slaktas, för varje ny Gripen E som byggs. Det nya planet får ny kropp, motor, avionik och nya sensorer, men skulle få exempelvis katapultstolen från ett C/D-plan.

Enligt uppgifter till Ekot vill regeringen dock inte längre "bygga om" C/D-planen. De behövs i stället för att klara Försvarsmaktens operativa behov och nya leasingaffärer fram tills alla E-planen levererats någon gång 2025-2026. Den nya inriktningen ska enligt Ekots källor presenteras i vårbudgeten.

Peter Hultqvist anser förslaget vara "rimligt" just med tanke på att försvarets uppgifter att försvara Sverige och främja Gripenexport till andra länder.

Även Allan Widman välkomnar förslaget att slopa slakten av C/D-plan. Även för honom kom uppgifterna som en nyhet i helgen.

- Det är ju naturligtvis en svår ekvation att få ihop: att leasa nya plan och samtidigt plocka isär plan. Förslaget kan också öka antalet flygtimmar, säger han.