Fordon

Så gick Hercules-kraschen till

Nedslagsplatsen på Kebnekaisemassivets västsida. Bild: SHK
Nedslagsplatsen på Kebnekaisemassivets västsida. Bild: SHK
Planet slog i bergväggen cirka 170 meter från Kebnekaises sydtopp, mellan bergskammen och en lodrät brant. Bild: SHK Foto: Google Earth
Planet slog i bergväggen cirka 170 meter från Kebnekaises sydtopp, mellan bergskammen och en lodrät brant. Bild: SHK Foto: Google Earth
Ur SHK:s rapport: ”Vrakdelar spreds i stor utsträckning även uppe på kammen. Den starka västliga vind som rådde vid olyckstillfället orsakade en kraftig uppåtvind, vilket bidrog till att en stor mängd vrakdelar också fördes ut över kanten och landade på den östra sidan av Kammen.” Bilden baserad på en satellitbild från Google Earth.
Ur SHK:s rapport: ”Vrakdelar spreds i stor utsträckning även uppe på kammen. Den starka västliga vind som rådde vid olyckstillfället orsakade en kraftig uppåtvind, vilket bidrog till att en stor mängd vrakdelar också fördes ut över kanten och landade på den östra sidan av Kammen.” Bilden baserad på en satellitbild från Google Earth.

Orsaken till Herculesolyckan i svenska Kebnekaise-fjällen är ännu oklar. Men i dag presenterade Haverikommissionen de första fakta kring olyckan och det våldsamma nedslaget.

Publicerad

Exakt klockan 14:57:29 torsdagen den 15 mars drabbade ett norskt militärt plan av typen Super Hercules samman med en fjällvägg på Kebnekaisemassivets västsida när det var på väg att flyga nedåt. Höjden var cirka 2 000 meter.

Vinden vid Kebnekaisetoppen var 60-70 knop, möjligen 80 knop, och sikten var mindre en kilometer i moln och snöbyar förekom också.

Risken fanns också för svår isbildning.

I en preliminär faktasammanställning i dag uppger Statens haverikommission att modelldata indikerar "stor risk för isbildning på Kebnekaises västsida. Uppvindar och underkylda molndroppar bedöms ha kunna ge upphov till måttlig eller till och med svår isbildning.

Samtidigt förekom turbulens i samband med sydvästliga vindar. Den bedöms ha varit "måttlig till svår" och varierade på olika sidor av fjällen. Haverikommissionen skriver dock samtidigt att vädermodellerna sannolikt underskattar "turbulensen över markanta fjälltoppar."

Fem besättningsmedlemmar, fyra män och en kvinna, dog vid kraschen, och vrakdelarna spreds över ett mycket stort, svårtillgängligt och brant fjällområde. De utförde en transportflygning som en del av den norskledda militärövningen Cold Response och var på väg från norska Harstad/ Narviks flygplats till Kiruna.

Planet startade kl 13.40 och hade ständig kontakt med norsk och svensk flygledning. Den senaste kontakten togs 3,5 minuter före kraschen, då planet klarerades till flygnivå 70 och påbörjade en nedstigning.

Farten vid nedslaget sägs ha varit runt 280 knop och kraschen blev mycket våldsam.

Flera delar av planets olika roder ha hittats och var placerade i neutralt läge.

"Sammantaget indikerar lägen för undersökta roder och landställ att flygplanet varit i flygkonfiguration och inte manövrerat vid kollisionsögonblicket", skriver haveriutredarna.

Senare i eftermiddag, kl 17.15  håller Statens haverikommission en presskonferens på Arlanda angående resultaten.

Bildtext: Planet slog i bergväggen cirka 170 meter från Kebnekaises sydtopp, mellan bergskammen och en lodrät brant.