Zbee ska expandera genom att byggas i mikrofabriker

2018-06-12 06:00  

Clean Motion, som bygger den ultralätta elbilen Zbee, vill etablera ett stort antal mikrofabriker runt om i världen. Men först byggs en digital tvilling.

Det trehjuliga elfordonet Zbee klassas som EU-moped, och används i dag främst för korta transporter i storstadsmiljöer. I Stockholm kör taxiföretaget Bzzt med Zbee-mopeden, och företaget har verksamhet i Indien och Indonesien.

Varje fordon består av 270 delar. Karossen tillverkas i dag av HJ Komposit i Kungshamn, och fordonen monteras i Trollhättan.

Läs mer: Så tyckte Ny Teknik om Stockholms nya el-tuk-tuk

Clean Motions strategi för att expandera bygger på lokal tillverkning i många mindre fabriker runt om i världen, mikrofabriker, med årlig kapacitet på cirka 5 000 fordon vardera. Redan nu finns tillverkning i Indonesien, och nyligen fick det första fordonen tillverkat på Bali registreringsbevis och kunde tas i trafik.

För att få mikrofabrikerna enhetliga och effektiva ska fabrikskoncept och tillverkningsprocess tas fram i en digital mönsterfabrik, en digital tvilling. För det arbetet har Clean Motion ingått partnerskap med Siemens.

 

– Det är inte många bolag som är på banan med den här tekniken. Våra tillverkningssimulationer ger Clean Motion möjligheten att hålla koll på att deras partners håller rätt kvalitet, säger David Bourbonnais, ansvarig för kundrelationer med externa partner på Siemens Industry Software.

Konkret ska den digitala mönsterfabriken hjälpa Clean Motion att säkerställa att de fysiska fabrikerna fungerar på exakt samma sätt världen över.

– Vi kommer att skapa ett slutet system med ett nätverk av centralt kontrollerade produktionsenheter. Det skulle inte ha varit möjligt utan en partner som Siemens, säger Niklas Ankarkrona, styrelseordförande i Clean Motion.

Läs mer: Pris till ultralätt elbil

Konceptet bygger på att varje mikrofabrik innehåller alla delar för hela fordonets livscykel där produktion, försäljning och eftermarknad är samlade.

Mats Friberg, vd på Siemens PLM Software, anger två huvudsakliga skäl till Siemens medverkan i satsningen.

– Vi har som mål att vara koldioxidneutrala till 2030, och därför vill vi gärna medverka i en bra startup som syftar till hållbar utveckling och till att förbättra transporterna i en alltmer globaliserad värld. Dessutom är det ett sätt för oss att visa upp vår portfölj och säkerställa att vi kan producera detta på ett hållbart sätt, säger Mats Friberg.

Läs mer: Bilveteran bakom nya elbilen ZBee

Samarbetet mellan Siemens och Clean Motion är inte begränsat till själva fabriken. Zbee bygger redan nu en virtuell version av fordonet, och med Siemens teknik ska Clean Motion göra fullständiga digitala tvillingar av fordonet, av processen och av själva fabriken.

Med hjälp av den digitala tvillingen kommer Clean Motion att kunna simulera fordonets hela livscykel innan det är färdigbyggt.

 

 

Clean Motions satsning på digital fabrik

Satsningen bygger på Siemens NX-programvara. Clean Motion kommer även att använda Teamcenter-mjukvaran, vilken beskrivs som världens mest använda digitala livscykelhanteringsprogram.

De använder också Simcenter, en serie av simuleringsprogram och testlösningar, och Tecnomatix, som är digitala tillverkningsprogramvarulösningar för att bygga och underhålla digitala tvillingar.

Därtill ska Clean Motion använda Siemens Driftstjänster med Teamcenter i molnet, som drivs av Amazon Web Services (AWS), med målet att ha en industriell helhets-mjukvarulösning i molnet.

Clean Motion planerar även att distribuera Mindsphere, Siemens molnbaserade operativsystem för iot som drivs av Amazon Web Services, för att aktivera den anslutna fabriken och skapa en sluten process som övervakar och matar tillbaka produktionsdata från användning och fabrik.

Zbee

Utvecklas och tillverkas av Clean Motion, Lerum.

Företaget startade 2009. En av grundarna var Hans Folkesson, med bakgrund inom bilindustrin bland annat som teknisk direktör för Volvo PV och Volvo LV.

De trehjuliga elfordonen är 2,4 meter långa och 1,2 meter breda. De har plats för tre personer.

Vikt: 270 kilo. Effekt: 2kW/4kW. Räckvidd: 50 km. Hastighet: 45 km/h.

Tommy Harnesk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt