Yaskawa introducerar automatiserad pallreparation i USA

2018-12-05 12:11  

Ett egenutvecklat, patenterat system för robotiserad reparation av lastpallar lanseras nu i Nordamerika. Det är den enskilt största affär Yaskawa Nordic någonsin gjort.

Yaskawa Nordic levererar över 60 enheter för robotiserad palldemontering till Chep, en global leverantör av leveranslösningar för konsumentprodukter, färskvaror, tillverkningsindustri och detaljhandel.

En väsentlig del av Cheps verksamhet består av pall- och containerpooler, där de hyr ut egentillverkade lastpallar till företag. De äger cirka 300 miljoner pallar, lådor och containrar via ett nätverk av mer än 750 servicecentra i närmare 60 länder.

– Och pallarna är ju ofta skadade eller slitna när de lämnas tillbaka. Man räknar med att en lastpall i genomsnitt repareras sex till åtta gånger innan den är uttjänt och måste skrotas, säger Pär Tornemo, vd för Yaskawa Nordic.

Traditionellt repareras lastpallar manuellt, med tigersåg och spikpistol, som Pär Tornemo säger.

– Men med vårt automatiserade system blir produktiviteten mer än dubbelt så hög. Det är också en säkerhetsfråga: det är väldigt lätt att skada sig när man utför den här typen av arbete för hand, och det är dessutom ett tungt jobb med stor risk för förslitningsskador. Det i sin tur medför hög personalomsättning, det är inte så många som vill jobba med det under en längre tid, säger Pär Tornemo.

Största enskilda affären för Yaskawa Nordic

Yaskawa Nordics system består av Motomanrobotar och demonteringssystemet Klippa. Operationen äger rum i ett vattenfyllt tråg.

– Man vill ju ha rena och fina snittytor, och därför använder vi i en roterande sågklinga som ger en jämn pallkvalitet. Men har du en torr miljö med gott om syre och sågspån som yr omkring, och klingan hux flux går in i en spik så det blir gnistbildning, då har du en regelrätt explosionsrisk. Därför har vi tagit fram det här systemet där processen sker under vatten, säger Pär Tornemo.

Tillsammans med Cheps digitala inspektionsenhet ADI (automated digital inspection) blir demonteringen helt automatiserad.

– ADI:n talar om vilka klossar, brädor eller annat som behöver tas bort, och roboten gör resten, säger Pär Tornemo.

I Europa har Yaskawa och Chep samarbetat kring automatiserad pallutrustning sedan 2012. Nu introduceras Klippa-systemet för första gången i USA, via systerbolaget Yaskawa America.

– I sig själv är detta den största enskilda affär vi på Yaskawa Nordic någonsin gjort. Men introduktionen av Klippa-systemet i USA är bara den första av tre faser: i fas två siktar vi på hela Nord- och Sydamerika, och i fas tre på Afrika, Europa och Australien, säger Pär Tornemo.

Det här är Yaskawa Nordic

Yaskawa Nordic grundades på 70-talet i Torsås och ägs idag av japanska Yaskawa Electric Corporation, börsnoterat i Tokyo. Det har cirka 160 anställda och kontor i Torsås, Kalmar och Jönköping.

Globalt sett är Yaskawa en av världens ledande tillverkare av industrirobotar och el- och servomotorer, med över 400 000 Motoman-robotar installerade över hela världen.

Chep Group är ett logistikföretag verksamt i 55 länder, och beskriver sig som världsledande när det gäller pall- och containerpooler. De ägnar sig främst åt konsumentvaror, färskvaror, drycker, detaljhandel och den generella tillverkningsindustrin, och sysselsätter cirka 11 000 personer totalt.

Företaget äger omkring 300 miljoner pallar, lådor och containrar via ett nätverk av mer än 750 servicecentra, som stöder över 500 000 kundkontaktpunkter för globala varumärken som Procter & Gamble, Kellogg och Nestlé.

Tommy Harnesk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt