VW:s elektrifieringschef: ”Greta Thunberg har gjort mitt jobb enklare”

2019-08-27 06:00  

För två år sedan sjösattes bilindustrins mest ambitiösa transformeringsprojekt. VW började på ny kula efter Dieselgate – och gick all in på elektrifiering. ”I höst kommer den första frukten av satsningen. Framtiden för e-mobilitet är inte enkel, men den ger oss möjligheter”, säger företagets elektrifieringschef Thomas Ulbrich.

Om ett par veckor drar den stora bilmässan i Frankfurt igång. Och på hemmaplan kommer VW att lansera sin elbil ID.3 på riktigt. Men numera krävs det mer än en bra produkt för att nå framgång – och för att försäkra sig om att så blir fallet reser VW-koncernens elektrifieringschef, Thomas Ulbrich, Europa runt för att prata med beslutsfattare. 

För de kommande åren ska koncernen fullkomligen spruta ur sig elbilar, och under hans vistelse i Sverige fick vi en genomgång av hur biljätten ligger till i sina planer.

– Sedan VW sjösatte Transform 2025+ 2017 har jag jobbat 100 procent med att realisera vår elektrifieringsstrategi. VW står för en procent av det globala koldioxidutsläppet – så vi känner oss skyldiga att jobba mot lägre utsläpp. Och om vi följer vår plan kommer vi nå målet 2050, säger han.

Läs mer: Ny Teknik provkör: Volkswagen Passat GTE

Men för att nå målet krävs det en hel del. Och det blev enligt Ulbrich tydligt när de inom VW började räkna baklänges. Om de ska nå målet 2050 så måste den sista förbränningsmotorbilen säljas 2040. Det i sin tur innebär att den sista plattformen för förbränningsmotorbilar ska lanseras 2026.

– Med tanke på att det tar ungefär fyra år att utveckla en plattform så innebär det att bara om några år kommer folk inom VW börja jobba helt med det elektrifierade. Visst kommer vi underhålla vad vi producerat, men vi måste påbörja transformationen på riktigt redan nu – och det var när vi räknade bakåt som vi kom till insikten att det inte går att hänga kvar vid vår historia.

70 nya elbilsmodeller och 22 miljoner sålda elbilar

Frontfiguren i VW:s elektrifieringsresa är plattformen MEB och under de kommande åren ska flertalet modeller från VW, Audi, Seat och Skoda lanseras på den. Fram till 2028 ska totalt 70 nya elbilsmodeller (dock inte enbart på MEB-plattformen) ha lanserats och runt 22 miljoner elbilar ha sålts. Så det är styva siffror som VW presenterar.

– Vi måste övervinna de utmaningar som pris, räckvidd och laddinfrastruktur utgör. Men vi är övertygade om att vi har kompetensen för utveckling och produktion samt har säljnätet för att nå volymer, säger Thomas Ulbrich.

Och tittar man på vad VW erbjuder är det attraktivt. Priset på en ID.3 elbil ligger runt 300 000 kronor, räckvidden på 33-55 mil är tillräcklig för de flesta och man jobbar hårt för att få till laddinfrastrukturen. Det sistnämnda var ett av skälen till Ulbrichs besök i Sverige. Ett möte med infrastrukturministern.

– E-mobilitet innebär en förändring där vi måste ha en stor samverkan mellan politiker och industri. Vi diskuterade svenska policys, för även om Sverige ligger långt fram så behövs det information och kommunikation kring avsikter och planer. Industrin behöver kunna planera då det kostar enorma pengar att lansera produkter. Därför skulle det vara ett oerhört stöd om vi kunde ha långsiktig planering – och det var en sak som vi diskuterade. Med Klimatklivet (investeringsstöd för att främja bland annat utbyggnad av laddinfrastruktur, reds. anm) har Sverige goda förutsättningar och jag skulle vara glad om Sverige fortsatte på den här inslagna banan, säger Thomas Ulbrich.

Volkswagen har säkrat batterier för fyra år

Men produkter och policys är inte allt som krävs för att lyckas med elbilar. Ett problemområde för bilindustrin när det kommer till elektrifiering är batterier. Dels i form av att råvarupriserna för att bygga batterier är volatila, och dels för att biltillverkarna sitter i knät på underleverantörer. VW har försökt lösa det senare genom att skriva kontrakt med flera underleverantörer. Dock rapporterades det tidigare i år om att en av dessa, Samsung SDI, inte kommer leverera fullt ut och att VW var tvungna att lägga mycket tid på att övertyga batteritillverkarna om att satsa mer på bilindustrin. Men enligt elektrifieringschefen är det här inget som är ett problem för närvarande.

– Vår batteritillgång har vi säkrat i kontrakt. Visst, det är en utmanande uppbyggnadsprocess för båda industrier, men jag kan bekräfta att vi har säkrat batterier för de kommande fyra åren.

Även rapporterna om att det är brist på batterimaterial samt att priserna skenar är enligt Thomas Ullbrich inte ett allt för överhängande problem.

– Det ser bättre ut nu än vad det gjorde för två år sedan. Det har blivit en bättre balans.

Men även om Ulbrich erkänner att det varit ett orosmoment, och att VW även tittat på att investera i gruvindustrin – har koncernen hittills valt att inte göra det.  

Elbilar, en förlustaffär de närmaste åren

Ett annat ämne som det rapporterats flertalet gånger om är att VW kommer att göra förlust när de nu börjar sälja elbilar för priser under 30 000 euro. Något som företagets försäljningschef, Jürgen Stackmann, dock dementerade när Ny Teknik ställde frågan innan sommaren.

Thomas Ulbrich är dock lite mer nyanserad i sitt svar.

– Elbilar kommer att vara vinstgivande under sin första livscykel. Vi behöver ha en marginal på sex procent, och det gäller både bilar med förbränningsmotorer och elbilar. När det gäller batterielektriska bilar kommer ingen nå sex procent de första åren – men vi kommer nå det inom sex-sju år. 

Den ekonomin kommer att innebära en prövning för bilkoncernen. Dels på grund av att elbilar blir en allt större andel av portföljen, och samtidigt inte ger något större klirr i kassakistan – men även eftersom den traditionella eftermarknaden kommer att minska i och med elektrifieringen.

– De kommande fem till sju åren kommer att vara tuffa eftersom vi måste göra så stora investeringar för att förändra produktportföljen. Men vi gör det för att kunna nå våra mål, säger Thomas Ulbrich.

Och målen är viktiga. De senaste årens fokus på miljö och hållbarhet pressar biltillverkarna – och en viss svensk skolelev har varit en bidragande orsak.

Greta Thunberg öppnade ögonen på folk och det hon har gjort har satt ett nytt fokus på miljö. Det har satt igång en rörelse och förändrat hur folk ser på elbilar. Jag kan säga att hon har gjort mitt jobb enklare än vad det var för två år sedan.

Läs mer: Nya elbilen Volkswagen ID.3 – nu går den att beställa

Investeringarna kommer att vara riktade mot batterielektriska fordon. Laddhybrider utgör en del – men det är elbilar som är målet. Thomas Ulbrich säger att när de i alla räkneexempel och analyser kommit fram till att det är dessa som kommer göra så att koncernen kan nå uppsatta utsläppsmål. Och det innebär att andra tekniker får sitta i baksätet.

– Det fanns en stor diskussion bland de tyska tillverkarna kring vilken teknik som var bäst. Men som vi ser det kommer batterielektriska bilar vara det rådande. Bränsleceller kommer att finnas som en nischteknik, exempelvis för långdistanskörning eller tung transport. Men VW är en volymtillverkare – vi är de som ska före e-mobilitet ut från nischerna, säger han.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt