VW-chefen om nya miljöbilsförslaget: ”Horribel skrivbordsprodukt”

2020-09-02 11:33  
”Sverige har gått framåt, men vi är fortsatt en fossilmarknad”, säger Sten Forsberg, vd för Volkswagen Sverige. Foto: Volkswagen

Bilbranschen försöker elektrifiera fordonsflottan, men även stat och myndighet måste dra sitt strå till stacken. Det menar Sten Forsberg, vd för VW Sverige: ”Alla som vill se en omställning måste vara tydliga med att visa en väg”.

Det har i flera år pratats om ett paradigmskifte i bilbranschen, elektrifiering är det nya heta. Men sett till försäljning är andelen elbilar fortfarande blygsam. Under presentationen av ID.3 – Volkswagens nya folkvagn – var märkets Sverigechef tydlig. Branschen levererar, nu är det upp till samhället att ge rätt förutsättningar.

– Sverige har gått framåt, men vi är fortsatt en fossilmarknad. Av 100 levererade bilar är 93 utrustade med förbränningsmotor. Vi har ett stort arbete framför oss, säger Sten Forsberg till Ny Teknik.

För Volkswagen är lanseringen av ID.3 en otroligt viktig milstolpe. Inte nog med att det är en ny modell, det är även den bil som ska få folk att se en tysk biltillverkare bortom Das Auto och Dieselgate.

– Jag tror att det här kommer att bli den mest sålda elbilen i Sverige. Det här är inte en elbil för miljonärer utan det är till priser som folk har råd med. Men det krävs mer. Infrastruktur är en viktig fråga och myndigheter och regering behöver ta ansvar och visa en trovärdig infrastruktur så att alla vågar ta steget. Vi ligger väldigt långt från en koldioxidneutral transportsektor 2030. Den linjen är vi inte ens nära, säger han.

Läs mer: Test: 7 laddbara bilar som klarar jobbpendlingen

Ett problem som Volkswagens Sverigechef såg var att incitamenten för elbilar var alltför snävt riktade mot nybilar.

– Många elektrifierade bilar exporteras efter tre år. Det är för att vi inte har några incitament för att göra dem attraktiva på begagnatmarknaden. Det här påverkar ju även ägarkostnaden för förstaägaren eftersom dålig begagnadefterfrågan ger lägre restvärde. Här ser vi att regering och riksdag har en del utmaningar, säger han.

”Första förslaget var horribelt”

I dagsläget har vi i Sverige ett system där bilar med låga eller inga lokala utsläpp får bonus vid inköpet – och de som släpper ut mycket straffas med högre skatt. Det ekonomiska styrmedlet har visat sig effektivt vid inköp, men i sin nuvarande tappning har det visat sig vara lite trubbigt för att få till en omställning i fordonsparken eftersom det inte följer med något incitament till andrahandsmarknaden. Resultatet har blivit att många elbilar då exporteras som begagnade – till marknader där de premieras och således är mer eftertraktade.

Problemet är dock något som utreds och i januariavtalet mellan regeringen och samarbetspartierna så finns det en överenskommelse om att systemet ska förstärkas och förenklas. Men det alternativ som har presenterats sågas av VW Sveriges vd.

– Det första förslaget var horribelt och handlade om att förstaägaren skulle ta ansvar i fem år över att bilen inte skulle exporteras. Hur skulle det fungera med tanke på att de flesta nybilar ägs i tre-, fyra år. Det känns som en skrivbordsprodukt från någon som inte har verklighetsförankring, säger Sten Forsberg.

Läs mer: VW:s snobb-Passat uppdateras – kommer som laddhybrid

Så vad skulle vara ett bättre alternativ? Jo, utöver att försöka ge incitament för begagnatköpare så var en lösning som Sten Forsberg förde fram ett pristak. Elbilar som ska få bonus ska inte kosta mer än runt 400 000 500 000 kr. Och av en händelse är det precis där ID.3 hamnar.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt