VW: ”Att jämföra med Tesla missar poängen”

2021-06-14 15:00  

En miljardsatsning och framtida fokusområde. Volkswagen är på en mjukvaruoffensiv och enligt företagets mobilitetschef är data viktigare än hästkrafter. ” Mjukvara gör att en bil man äger kan bli bättre över tid”, säger Thomas Ulbrich.

Data och programvara är en allt större och viktigare del av bilbranschen. Det har inte minst Tesla visat med sin tydliga programvaruvinkel på industrin.

En som inte vill vara sämre i det avseendet är Volkswagen, och under ett onlineevenemang nyligen där Ny Teknik deltog berättade tillverkare om sin digitala satsning ”Project house”.

Satsningen innebär att i en ökande takt försöka anamma tech-industrins metoder. Thomas Ulbrich, ansvarig för mobilitet på VW säger att det är en naturlig utveckling för företaget.

– Enkelt sagt så finns det ingen bil som i dag inte har mjukvara – därför måste det vara ett fokusområde. 

Enligt Ulbrich kommer bilköpare framöver inte välja bil utifrån hårdvara – det är kanske just programvaran man är villig att betala för.

– I framtiden kommer kunden att välja bilar baserat på mjukvaruprestanda, inte topphastighet. Men det viktiga är att sammanfoga det med vår hårdvara, säger han.

Klaus Zellmer, försäljningschef (till vänster) och Thomas Ulbrich, mobilitetschef. Foto: Volkswagen

Även om Volkswagen gärna vill trycka på att de bortsett från Tesla är ”bäst av resten” i branschen går det inte att säga annat än att det inte har varit helt smärtfritt att få fram ny mjukvara. Elbilen ID.3 fördröjdes på grund av mjukvarufel och när bilen väl kom var den plågad av buggar.

– Ingen kan påstå att mjukvaran var perfekt när vi lanserade ID.3 och Golf 8. Men tack och lov får vi bättre feedback i dag. Och att bilarna designas för att kunna utvecklas vidare är en viktig del i det, säger Klaus Zellmer, försäljningschef på Volkswagen.

”Tesla började med ett rent papper”

Så hur kommer det sig att det blev en så skakig start? Säga vad man vill om Tesla, men de brister som de haft i mjukvaran har fixats snabbt. Hur kommer det sig att VW med sina enorma resurser inte kunde hantera det bättre?  

– Att jämföra med Tesla är förvisso intressant, men missar poängen. Tesla började med ett rent papper – vi har mer i bagaget. Men med det sagt, vår stora fördel är skalbarheten i våra plattformar, säger Zellmer.

Läs mer: Ingenjören förklarar: Så ska en Audi kännas att köra

Så även om VW medger att de har haft en problematisk start, menar bolaget att när de väl har fått upp ångan – så är de ”ostoppbara”. 

– Vi vill inte bara vara ännu en teknikjätte. Vi ska vara det bästa av två världar och har tagit de första stegen på vår transformationsresa. Nästa sjumilakliv blir Trinity, säger Thomas Ulbrich.

Det mobiltetschefen pratar om går under namnet ”Project Trinity” och ska utöver att vara en bil även vara en mobiltetsplattform som erbjuder autonoma resor till den breda massan. 

– Trinity baseras på en helt ny mjukvarustack, den kommer att vara marknadsledande och den kommer att vara framtiden, säger han. 

Som vän av ordning ska det dock nämnas att Trinity-projektet ligger en bit framåt i tiden. Först 2026 är planen att introducera resultatet. I dagsläget är det ID-familjen som VW har att erbjuda. Så vad kommer digitaliseringen att ge för möjligheter där?

– OTA (fjärruppdateringar) och ”Functions on demand”. Här är vi första stora tillverkare som erbjuder de här tjänsterna brett. Med mjukvaran kan du skräddarsy inställningar och gör att vi kan erbjuda kunder något helt nytt. Saker som att vi kan slå på vissa funktioner eller applicera data för att passa olika användare. Vi ser en helt ny kundresa framför oss, säger Klaus Zellmer.

Tresiffriga miljonbelopp

VW sade när de lanserade Volkswagen We 2018 att de förväntade sig att den digitala kanalen snabbt skulle bli viktig.

– Vi förväntar oss att vi 2020 ska integrera fem miljoner nya kunder om året och 2025 tror vi att vi kommer att ha en miljard försäljningar genom vårt ekosystem. Vårt mål är väldigt realistiskt satt och vi blir inte förvånade om det överträffas, sade dåvarande försäljningschefen Jürgen Stackmann.

Tillverkaren vill 2021 inte gå in i närmare detalj på digitala försäljningsmål, men säger att det finns bra lönsamhet där och att sälja ”data-funktioner” ser Zellmer som lukrativt.

– Vi tror på tresiffriga miljonbelopp, svarar han kort.

Foto: Volkswagen

Och att mjukvara kommer öppna nya möjligheter är tydligt. Som ett litet sidospår avslöjar tillverkaren att vid årsskiftet standardutrustas ID.3 och ID.4 med en ny tele-modul. Detta innebär att VW får ett system för delning av bilar – enligt samma modell som Lynk & Co har. Det vill säga att du kan hyra ut din bil när du inte behöver den.

– För första gången kommer vi kunna erbjuda ”peer-to-peer” bildelning som en del av vår mobiltetsplattform. För oss är det ett första steg på vägen mot att förvandla alla Volkswagen-bilar till en del av delningssystemet, säger Philipp Reth, chef för We Share.

Något som tar en del av strålglansen från VW:s tal om att de ska bli bäst på digitalisering kom i förra veckan. Då meddelade tillverkare att de hade råkat exponera data från 3,3 miljoner kunder.

Läs mer: VW-chefen gör en ”Musk” – avslöjar ny elbil på sociala medier

I ett brev förklarade de att en underentreprenör till Volkswagen, Audi samt respektive märkes auktoriserade återförsäljare i USA och Kanada låtit kunddata ligga oskyddat på nätet. Datan som spänner från 2014 till 2019 innehåller personlig information inklusive namn post- och mailadresser samt telefonnummer.

Men det slutar inte där. Över 90 000 kunder fick även information om kreditvärdighet exponerat och några även sitt personnummer. Det rapporterar Techcrunch.

På frågan från sajten vilken underentreprenör det rört sig om ville den tyska bilkoncernen inte namnge någon men svarade: ”Vi har även informerat myndigheterna inklusive polis samt rättsliga myndigheter och jobbar med externa cybersäkerhetsexperter samt underentreprenören för att utvärdera och hantera situationen.”

Felix Björklund

Mer om: Volkswagen Tesla

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt