”Volvos stadsjeepar gasar på de ökade utsläppen”

2020-01-24 10:40  

Volvo säger sig ha fordonsindustrins bästa klimatplan, men fyller samtidigt kassan med klirret från tunga suv:ar. Den ökade försäljningen av stadsjeepar är enligt FN en av decenniets stora koldioxidkatastrofer, och här har vi ett svenskt bolag som lever gott på den trenden, skriver Ny Tekniks reporter Simon Campanello.

Visste du att Volvo Cars har en av de mest ambitiösa klimatplanerna av alla biltillverkare? Det positiva budskapet möts jag av när jag surfar in på biltillverkarens hemsida. Vem älskar inte en ambitiös plan.

Tyvärr är den i allra högsta grad just det. En plan. Kollar du in dagens försäljningssiffror hittar du något betydligt mindre ambitiöst.

I veckan har SVT visat att Volvo är den av de biltillverkare som säljer de allra tyngsta bilarna i Europa. Stora, bränsletörstiga monster som Volvo XC90 som både har högre förbrukning och högre miljöpåverkan vid tillverkning än en kombi eller sedan.

Därmed går Volvo i bräschen för en utveckling inom fordonsbranschen som går käpprätt mot alla miljömål som satts upp det senaste decenniet.

I en tid där vi enats om att koldioxidutsläppen ska minska går den europeiska fordonsflottan nämligen åt helt fel åt. Efter årtionden av utveckling i rätt riktning har snittutsläppen från nytillverkade bilar slutat minska. De ökar.

Det finns, enligt Europeiska miljöbyrån, två förklaringar till trendbrottet. Dels dieselgate som har fått försäljningen av bensinbilar att öka, dels att stora tunga stadsjeepar ökar i popularitet. Med ökad vikt och större motorer kommer, föga förvånande, högre koldioxidutsläpp.

Läs mer: Så mycket bättre batterier krävs för att elflyget ska lyfta

Stadsjeepar är värre än flyget

Den ökade försäljningen av suv:ar är en katastrof av sällan skådad magnitud. Det är faktiskt den näst största källan till ökade koldioxidutsläpp mellan 2010 och 2018, deklarerade Internationella energimyndigheten, IEA, i en rapport i höstas. I snitt förbrukar en suv 25 procent mer energi än en vanlig medelstor bil, enligt rapporten.

Att vi börjat köpa stadsjeepar i allt större utsträckning har alltså bidragit mer till ökningen av koldioxidutsläpp i världen det senaste årtionden än vad hela den tunga industrin gjorde under samma period. Mer än våra Thailands-resor. Mer än alla lastbilar som kör i expressfart för att leverera det vi näthandlat.

Men det är en utveckling som fått Volvo att tälja guld. Knappt två av tre Volvo-bilar som lämnar bandet är nämligen stadsjeepar. Bolagets försäljning av suv:ar tredubblades mellan 2009 och 2018, enligt en tidigare granskning av SVT Nyheter Väst. En utveckling som i Sverige drivits på av att stora bilar som Volvo XC90 blivit populära och förmånliga tjänstebilar.

För att för en sekund spela djävulens advokat finns det så klart en naturlig orsak till att Volvo älskar att sälja stadsjeepar lika mycket som Elon Musk älskar att kolonisera Mars. De drar in stålar.

Läs mer: Kan Sion Power ge litiummetallbatteriet luft under vingarna?

Vd Håkan Samuelsson erkänner i en intervju med SVT villigt att vinstmarginalen på suv:arna är fantastisk. De stora, tunga, dyra modellerna klirrar gött i kassan.

Till syvende och sist landar vi väl där. Volvo är ett vinstdrivande företag och det är inte några himla miljöbilar som fixar svarta siffror på sista raden.

– Vi har koncentrerat oss på det segmentet för att vi kan vara lönsamma och skapa sysselsättning och anställa människor, säger Håkan Samuelsson till SVT.

”Rena elbilar det tror vi inte på”

Men vilken tur då att Volvo har en av världens mest ambitiösa klimatplaner. Samuelsson konstaterar nämligen i SVT-intervjun att stora, tunga bilar med förbränningsmotor ”inte är någon hållbar utveckling”. Snygg analys!

När kom de förresten på det egentligen? Den med gott minne kommer säkert ihåg att samme Samuelsson så sent som 2014 slog fast att ”rena elbilar det tror vi inte på”.

Läs mer: Toyota pumpar upp räckvidden i nya vätgasbilen Mirai: ”En revolution”

Men nu är det annat ljud i skällan. När SVT försöker ställa kritiska frågor viftas de bort med den där klimatplanen. Den säger att alla bilar som säljs 2025 ska vara elektrifierade. Hälften ska vara rena elbilar, andra hälften en mix av laddhybrider och mildhybrider.

Stora åtaganden från ett bolag som precis har öppnat beställningsböckerna för sin första helelektriska bil i modellprogrammet, XC40 Recharge. Instegspriset ligger för övrigt på 699 000 kronor, så knappast någon Svensson-bil, även om Volvo själva säger att intresset har varit stort.

Det är ganska lätt att klia sig i huvudet och fundera över hur dinosaurierna på Hisingen ska kunna leva upp till sina egna mål.

Volvo Cars har inte presenterat någon renodlad elbilsplattform, och deras älsklingar till stadsjeepar kan lägga krokben för utvecklingen. Höga, stora bilar råkar nämligen vara särskilt illa lämpade för att bli elbilar, eftersom de har mycket högre energiförbrukning vilket resulterar i kortare räckvidd. Oops.

Miljardböter för koldioxidutsläpp

Dessutom riskerar det att bli dyrt att ha en XC90 som storsäljare. När EU skärper kraven på biltillverkare kan det kosta att ha höga utsläpp från sina bilar, för Volvos del lutar det åt böter i storleksordningen fyra miljarder kronor, vilket Ny Teknik skrev om nyligen.

För att inte tala om den totala bristen på praktisk erfarenhet. Volvo berättar gärna att de har satsat FoU-pengar på eldrivlinor sedan kritaperioden, men har inte haft någon på gatorna sen experimentbilen C30 Electric som tillverkades i några få hundra exemplar.

Läs mer: Lång räckvidd på el är avgörande för laddhybridens klimatnytta

Samtidigt har Tesla samlat in erfarenhet från de miljontals mil som bilarna rullat. Detsamma går att säga om Volkswagen, BMW, Nissan och Kia.

Som grädde på moset kommer nu också nya anklagelser mot Volvo Cars. En tysk miljöorganisation hävdar att vår miljövurmande bilfabrik fuskat i utsläppstester. Något som Volvo tillbakavisar.

Så här sitter vi då med en gammal biltillverkare som lever gott på tunga, törstiga bilar. Som lovar runt, men inte har levererat ett strunt. Det är dags att visa om den där miljöplanen går att hålla, annars kanske fossilbilsvurmaren en vacker dag själv blir till ett fossil. Att sälja bensindrivna stadsjeepar i tvåtonsklassen är, med Håkan Samuelssons egna ord, ingen hållbar utveckling.

Simon Campanello

Mer om: Volvo Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt