Volvos nya fokus jämte elbilar: Högvoltshybrider

2021-03-02 17:07  

Laddhybriden är snart obsolet till förmån för batteribilen, menar teknikchefen Henrik Green på Volvo Cars. I stället satsar företaget på att ta fram 400 volts hybrider för dem som inte kan eller vill ladda.

Det som har legat i luften länge blev på tisdagen definitivt. Volvo Cars meddelade att de ska vara helt elektriska senast 2030. Inga förbränningsmotorer alltså, endast batterier för hela slanten.

Vd Håkan Samuelsson uttalade ungefär dessa ord redan i början av december, vid ett evenemang anordnat av Financial Times. Men nu är det också formulerat i ett pressmeddelande.

Det var ungefär två år sedan teknikchefen Henrik Green förstod att Volvo Cars kring år 2030 enbart kommer sälja rena elbilar.

– Att vi satte ner foten om exakt 2030 kom vi däremot överens om ganska nyligen. Men att det skulle ske mellan 2028 och 2032 har varit tydligt i ett par år, säger han till Ny Teknik.

Stora steg redan tagna

De stora stegen mot förvandlingen till ett renodlat elbilsföretag har redan tagits, påpekar han och syftar bland annat på förra veckans nyhet om att starta ett gemensamt drivline- och utvecklingsbolag med koncernsyskonet Geely Auto.

Vad får dagens besked för konsekvenser för dina ingenjörer?

– Det får egentligen inte så stor inverkan. De beslut vi tog för ett par år sedan har redan fått stora konsekvenser. Vi jobbar redan med kompetensutveckling och kompetensskifte. Man kan söka sig till ett nytt teknikområde eller få hjälp med att söka sig utanför bolaget om man känner att det passar bättre.

– Vi har behövt skala upp mjukvarukapaciteten kraftigt. Att rekrytera nya talanger är kritiskt för oss. Den stora utmaningen ligger i hur vi jobbar med mjukvaruutveckling idag kontra den traditionella vattenfallsmetoden (en äldre och ofta långsammare systemutvecklingsprocess, reds. anm). Det har varit en stor omställning för många medarbetare, säger Henrik Green.

C40 Recharge andra elbilen

Under tisdagen presenterade Volvo även sin andra rena elbil efter XC40 Recharge. Som väntat blev det en mindre modell som får namnet C40 Recharge. Läs mer om den här.

Henrik Green gav också en relativt klar bild av hur han tänker sig utvecklingen fram till 2030, då alla sålda bilar ska vara elbilar. Hybridernas plats i portföljen kommer att förändras.

Volvo Cars presenterade på tisdagen sin nya elbil Volvo C40 Recharge. Foto: Claudio Bresciani/TT

När Volvo påbörjade sin elektrifieringsresa 2017 handlade det om att företaget från 2019 enbart skulle sälja mildhybrider (48 volt), laddhybrider och rena elbilar, där majoriteten var mildhybrider. I dag ser Henrik Green en annan framtid framför sig.

– Det har funnits en viss otydlighet mellan oss och kunderna gällande hybrider. Men här talar vi om högvoltshybrider på 400 volt. Huruvida de ska vara laddbara eller inte är en separat fråga. Jag tror att majoriteten av våra kunder som kan och vill ladda kommer att gå över till helelektriska bilar. De som i stället kommer att köpa våra högvoltshybrider är de som inte kan ladda. Kanske för att det är krångligt eller omöjligt eller att för att de behöver en daglig räckvidd som en elbil har svårt att leverera. Då ser jag att man har en bil som man inte laddar, men som vill ha en högvoltshybrid på grund av att den blir effektivare, säger han.

Inga högvoltshybrider i sortimentet

Volvo har inte några sådana icke laddbara högvoltshybrider i sortimentet idag, men däremot flera laddhybriderna som också arbetar med 400 volt.

Till syvende och sist kommer dock även dessa nya högvoltshybrider att gå i graven, när 2030-målet realiseras.

Det är visserligen nio år kvar till 2030 men går det att få ekonomi i att ta fram nya hybriddrivlinor som sen ska avvecklas?

– En del i lösningen är att skapa det separata drivlineföretaget med Geely för att sprida amorteringen. Bolaget kan därmed ta en del av teknikutvecklingen under den sista perioden innan 2030 där vi själva inte räknar med så lång livslängd eller hög volym, säger Henrik Green.

C40 Recharge byggs på CMA

Nya elbilen C40 Recharge byggs precis som XC40 P8 Recharge på plattformen CMA (Compact Modular Architecture), som är skapad för maximal drivlineflexibilitet. Nästa elbil som Volvo presenterar blir XC90-modellen under nästa år, som byggs på SPA2 (Scalable Product Architecture), där tvåan anger att det är en uppdaterad version. Dessutom har företaget tillgång till den Geelygemensamma plattformen SEA (Sustainable Experience Architecture).

I takt med att elbilarna bildar en allt större andel av försäljningskakan tror Henrik Green att betydelsen av att ha flera olika plattformar kan minska. Men det finns flera och motverkande krafter inblandade.

– Teknikskiftet utgör den ena kraften, i kombination med nya aktörer på marknaden. Klassiska techbolag går in i bilbranschen och vi behöver bygga mer av techföretagskunskapen i form av djupare vertikal integration (mindre beroende av underleverantörer, reds. anm) och mycket snabbare produktcykler.

Nya generationer kommer snabbt

Han nämner hur Volvo idag har en första generation elmotorer i sina bilar, men redan talar om egenutvecklade varianter i generation två och har påbörjat utvecklingen av den tredje generationen som till och med ska kan tillverkas i egen regi.

– Att vi byter generation så tätt är nytt för oss. Det driver nya arkitekturer, åtminstone generationer av arkitekturer, säger han för att sen komma in på en annan aspekt.

– Å andra sidan är elbilsarkitekturen mycket mer skalbar i storlek. Traditionellt har biltillverkare typiskt gjort en liten, mellanstor och stor plattform. Avståndet mellan och längden på hjulaxlarna var det som definierade plattformen. I dag är plattformen en mjukvaruarkitektur runt ett stort platt batteri. Det blir mycket enklare att skala en sådan plattform från den minsta bilen till den största, givet att du får plats med batterier.

Kan det här innebära att ni till slut bara kommer behöva en plattform?

– Så skulle det kunna bli, utifrån det perspektivet. Men samtidigt, har man tio tolv produkter på en och samma plattform så behöver den uppgraderas med två till tre års mellanrum. Då är det främst plattformsversionen som skiljer bilarna åt.

Kraven på mindre bilar ökar

Dessutom ökar kundernas krav på vad även mindre bilar ska innehålla, i form av till exempel navigationssystem, komfort och aktiv säkerhet.

– Det talar för gemensamma mjukvara och elektronikarkitektur tvärs de klassiska segmentstorlekarna, säger han.

Hur länge till finns CMA-plattformen?

– Det får vi se. Vi lanserar en bil byggd på CMA idag, och nästa gång talar vi om SPA2, säger han.

Vari ligger striden om elbilsmarknaden just nu?

– Det är tre stora områden. Laddhastighet, räckvidd och tillgång till laddinfrastruktur.

Fokuserar ni lika mycket på alla tre?

– Ja, alla tre är viktiga för oss och har stort överlapp inom vårt varumärke. Vi vill göra praktiska och säkra familjeprodukter. Vi väljer däremot bort att vara med i superbilsracet, som en del satsar på. Vi kommer inte att vara först med bilar med 1 000 eller 2 000 hästkrafter, säger han.

Green: Kan bilen slå på kaffekokaren?

Volvos resa mot att bli en premiumtillverkare har pågått i åtskilliga år redan. Dagens besked innehåller ytterligare en förflyttning i den riktningen. Henrik Green menar att framtidens premiumattribut främst hittas inom områdena konnektivitet och mjukvara.

– Hur bra är röststyrningen? Hur bra assistent har du? Kan den slå på kaffekokaren hemma? Det är visserligen en gimmickkommentar, men det handlar om den typen av egenskaper. Hur modern håller sig bilen? Får den frekventa uppdateringar? Nya funktioner, nya upplevelser? Ny aktiv säkerhet – vilket möjliggörs av mer teknik i bilen i form av kameror, lidarer och radar.

Det har tagit lång tid för Volvo att få igång trådlösa uppdateringar av mjukvaran, så kallad OTA (Over The Air). Men från och med nu blir det standard, lovar Henrik Green.

– Det kommer vi att ha. På alla våra framtida bilar, säger han.

Fakta: Volvo C40 Recharge

Batteri: 78 kWh litiumjonbatteri

Räckvidd: 420 kilometer (WLTP)

Acceleration: 0-100 km/h på 4,9 sekunder

Snabbladdnining: 150 kW DC, 80 procent på 40 minuter

Motorer: Dubbla elmotorer, en fram och en bak

Trådlösa uppdateringar (OTA): Ja

Infotainmentsystem: Google/Android

Drag: Ja/1 500 kilo

Bagagevolym: 413 liter

Volvo C40 Recharge blir den första bil som Volvo Cars enbart bygger som elbil. Någon förbränningsmotor kommer alltså inte att installeras. Volvos första elbil är XC40 P8 Recharge men den finns även som ladd- och mildhybrid (Volvos allra första serieproducerade elbil är egentligen C30 Electric, men den tillverkades bara i 250 exemplar i början av 2010-talet).

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt