Volvochefen om autonoma Vera: "Den stora utmaningen har varit att bryta sig loss"

2018-09-13 18:26  
Mikael Karlsson, ansvarig för autonoma lösningar på Volvo Trucks. Foto: Volvo

Volvo Trucks nya konceptdragbil Vera bryter rejält mot vad vi har fått se från företaget tidigare. Automationschefen Mikael Karlsson berättar om hur de satte ett "gummiband" i framtiden för att skapa fordonet.

Volvo Trucks har nu presenterat konceptdragbilen Vera. Den har fått sitt namn från det latinska ordet för tilltro, i betydelsen tilltro till framtiden.

Det är inte första gången Volvo bygger ett fordon utan hytt – den autonoma lastbäraren HX2 från Volvo Construction Equipment finns sedan tidigare. Men det är definitivt första gången företaget bygger en dragbil utan hytt.

Fordonet är autonomt och i ett första skede tänkt att användas i exempelvis hamnar, logistikcenter och andra avgränsade områden.

Arbetet började för omkring tre år sedan och utgick i princip från ett blankt papper. Mikael Karlsson, ansvarig för autonoma lösningar på Volvo Trucks, berättar hur de har försökte att sätta ett "gummiband i framtiden" och på så sätt identifiera hur en viss framtida transportlösning kan tänkas komma att se ut.

– Sedan fick vi dra tillbaka gummibandet till nutid för att göra det som i dag är möjligt med automatisering, elektrifiering och uppkoppling. Man får vissa begränsningar som måste tas hänsyn till, bland annat specifika sträckor, hastigheter och så vidare, säger han.

Den stora utmaningen för teamet låg i att komma bort från de invanda tankesätten, berättar Mikael Karlsson.

– Volvo har hållit på i 90 år och arbetat in en lönsam produktstruktur. Den stora utmaningen har varit att bryta sig loss, att sätta flaggan i framtiden och ta oss dit på ett annat sätt än vi historiskt har varit vana vid. Det är en del av utmaningen men samtidigt det som skapar innovation, säger han.

Det största steget med Vera handlar om automatiseringen, påpekar han. Automatiseringen kräver i sin tur uppkoppling för att fungera och på samma sätt gör den elektrifieringen lämplig eftersom transportuppdragen Vera främst syftar till att lösa är repetitiva och inom en begränsad yta.

– Med automatiserade fordon blir man mindre beroende av räckvidd. Laddningen kan tas hänsyn till i själva transportplaneringen, säger Mikael Karlsson

Fordonet blir tungt beroende av sensorer för att uppfatta världen omkring sig. Kamera, radar och lidar (laserradar) kommer att användas. Volvokoncernen har sedan tidigare berättat att den vill automatisera många av sina vitt skilda fordon med en och samma plattform, som utvecklas gemensamt i organisationen Volvo Group Trucks Technology.

Vera är en dragbil med vändskiva som man i sin tur kopplar trailern till. Men det är ännu inte helt spikat hur lösningen ska fungera.

– Det är fortfarande ett osäkert område och vi vet inte vilken tekniknivå trailern behöver ha. Men vår utgångspunkt är att kunna anpassa systemet till befintliga trailers och containers, säger han.

Ett automatiserat ekipage behöver även kunna uppfatta miljön bakom sig för att fungera säkert. Hur löser ni det?

– Vår utgångspunkt är att använda standardiserade trailers. Men vi får återkomma till hur exakt vi materialiserar detta, säger Mikael Karlsson.

För eldriften använder sig Volvo av samma komponenter som redan har presenterats i andra produkter, till exempel bussar och lastbilar. Med 200 kilowattimmars energilager betyder det omkring 100 kilometers räckvidd eller mer vid normal lastvikt.

– Men det blir också en fråga om hur långt ett snöre är. Vi kan sträcka det beroende på typ av batteri, topografi och användningsområde. Men vid normalt användande och där man lastar drygt 32 ton säger vi 100 kilometer, säger han.

När Volvo börjar leverera Vera vill han ännu inte avslöja.

Kan vi även få se fordonet på exempelvis motorvägar i framtiden?

– Vi börjar inte där men jobbar oss på ett säkerhetsmedvetet sätt framåt, säger han.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt